Svar: Dårlig søvn 9 mdr
15. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Mette Fink
Som jeg læser dit brev er der flere ting der spiller ind.
For det første, synes jeg det er fint at du ammer ham, når han skal sove, men når han så vågner igen kort tid efter, så skal du ikke amme ham, men give ham lidt vand, hvis han virker tørstig. Det kan være en fordel at det er far som gør dette, da far jo af gode grunde ikke kan amme og den mulighed derfor er udelukket.
Det er meget fint at I er opmærksomme på at jeres søn kræver tryghed. I skal dog skelne imellem, hvad det drejer sig om, når han vågner. De gange hvor han vågner og bliver tilfreds med sutten, kan det måske være nok at I hjælper ham med at skifte stilling og putter ham igen. De gange hvor han græder ulykkeligt er I nødt til at tage ham op eller over til jer, så han ikke føler sig forladt.
Derudover skal I være opmærksomme på, om I er tilbøjelige til at reagere på hver mindste lyd han laver. Når han sover drømmer han og han vil med cirka en times mellemrum skifte imellemat sove dybt og let. Han kan derfor godt småklynke, lave søge-sutte-bevægelser osv. som appelerer til at man tager ham op, men han skal dog have muligheden for at falde til ro af sig selv, simpelthen fordi de lyde han laver ikke behøver at betyde at I skal reagere på det, men bare er et udtyk for at han drømmer.
Det kan I nogle tilfælde derfor være en god idé at flytte barnet på eget værelse, hvis man har mulighed for det, simpelthen fordi man så ikke reagere må mindste lyd, men kun, når barnet virkelig græder og har behov for det.
Hvis løsningen er at tage ham over i jeres seng i løbet af natten, så er det fint med mig. Jeg tror dog det er vigtigt at han lærer at falde i søvn i egen seng, så han får opbygget en rutine med, at der er der man skal sove.
Tager du ham over i sengen i løbet af natten, så prøv at undgå amning, så du fortsat kun ammer om morgenen og ikke hele natten igennem. Det tager tid. Det kan godt være, at du til at begynde med skal lægge dig med ham og tilbyde ham brystet, som han er vandt til, men prøv så at pille brystvorten ud af munden efter kort tid, vugge ham lidt med hånden på hans hofter istedet og på den måde få ham vænnet fra at skulle sutte i søvne. Den vuggende bevægelse på hans hofter kan du så også bruge, når han vågner senere og bare skal beroliges lidt til at falde i søvn igen og forhåbentlig vil han til sidst kunne sove længere og længere sammenhængende.
For nogle børn hjælper det at få lov til at putte med noget der dufter af mor. Der kan være en t-shirt, som du har sovet med, eller et ammeindlæg, et eller andet der dufter af dig, så han fornemmer at du er i nærheden.
For nogle fungerer det hvis far tager over i en periode. Det kunne f.eks. være i week-enden. Hvis man vælger dette, så tror jeg det er vigtigt at mor ikke er inden for synsvidde. Hvis jeres søn bibeholder sin plads i soveværelset, så kan det måske være en idé at det er far som tager ham over og ligger med ham på brystkassen. Simpelthen for at Bertram oplever trygheden, varmen, nærheden, men bliver vendt fra at skulle sutte.
Håber at noget af ovenstående vil hjælpe jer lidt videre frem. Personligt tror jeg at det er vigtigt at lytte til barnet og give det tryghed. Da I nu er meget opmærksomme på dette, så vil det sikkert lykkedes, men du skal give det tid.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske