Svar: Gider ikke mælk længere
1. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
Det er uhyre vigtigt at din datter tilbydes mme og det lyder som om at hun er lagt under sigt behov ... Du er derfor nødt til at tale med lægen om hvad der er acceptabelt indtag i jeres situation.
De fleste børn vil i din datters alder drikke mellem 800-1000ml mme dagligt ved siden af 3-4 måltider skemad. En mængde som det er tydeligt at din datter ikke kan nå op på og derfor er det vigtigt at finde ud af, hvad der så kan accepteres. Et minimumskrav må være 400ml dagligt tænker jeg og det vil naturligvis være bedst, hvis du kan få dette i hende via flaske. For at hun ikke skal blive yderligere træt af flasken, så tænker jeg at du skal tilbyde hende flaske 4 gange dagligt og således forsøge at få 100ml i hende hver gang. Du skal udnytte at hun evt. gerne vil drikke aften, nat, tidlig morgen - her er hun måske for træt til at protestere.
Derudover fortæller du at hun er glad for at tygge og i hvert fald i forhold til grød virker træt af at få noget med ske. Det går bedre med grøntsagsmosen. Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at holde lidt pause med grød og i stedet forsøger med lidt hjemmebagte boller med lidt smør eller frugtmos på. Selvom hun heller ikke er glad for frugtmos, så kan det jo godt være at det glider ned på lidt brødhapsere.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske mere eller mindre i søvne, meget gerne forsøge at få 100ml i hende. Skift evt. mærke, hvis hun er lidt træt af smagen.
Morgen 7.30-8: ½ havregryns bolle med smør, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ banan, appelsinbåde, kiwi, ferskner, melon eller lignende, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og vand i kop. Giv også gerne lidt ristede rugbrødsbjælker i hånden at gnaske i.
Puttes til middagslur med en flaske mme og skulle her igen meget gerne drikke 100ml
Eftermiddag 16: Tilbydes igen frisk frugt i hånden og meget gerne lidt frugtmos eller lidt grød, hvis du kan få det i hende. ½ bolle med smør, hvad du nu kan få hende til at spise. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og vand i kop. Tilbydes lidt i hånden - det kan være kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde eller lignende at sidde med selv.
Puttes til natten mellem 19-20 med en flaske mme, igen gerne 100ml
Sen aften 23: Tilbydes flaske mere eller mindre sovende inden du selv går i seng, må her drikke 100ml eller mere, hvis hun kan og vil acceptere det. Husk igen at forsøge med en anden slags erstatning - vælling er også et forsøg værd, hvis hun bedre kan lide smagen af dette.
Nat 23-24 til 05/06: Sover uden mælk ...
Planen er er ikke normalt hvad et barn på 6-7 måneder har behov for, så jeg har prøvet at lave en plan som jeg tænker er mulig for jer at gennemføre og jeg håber det vil hjælpe jer lidt videre.
Husk at din datter kan have brug for jerntilskud hvis hun ikke får mindst 400ml mme dagligt. Gør også det at du tilsætter mme i grøntsagsmosen så hun af den vej bliver lidt ekstra energiberiget.
Opskrift på havregrynsboller får du her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske