Brev:
Gider ikke mælk længere
1. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Gider ikke mælk længere
Hej
Først tak for en super brevkasse som jeg med stor interesse har læst.
Vores pige på snart 7 md (født 8. nov) gider ikke mælk mere, og jeg er derfor i tvivl om hun får mad nok i løbet af dagen.
Lidt baggrund: Hun har fået modermælkserstating fra hun var ca. 3 uger gammel, fordi jeg desværre ikke kunne amme. På samme tidspunkt fik hun kolik og græd fra ca. kl. 18.30 til 23 hver aften. I lange perioder har hun ikke ville spise, og har aldrig spist de anbefalede mængder (måske pga ondt i maven) og dette ses også tydeligt på hendes vægt. Hun vejer ca 6600 og er 68 cm lang. Hun har dog lidt "elastikker" omkring håndled og ankler og man kan se at hun har fedt på kroppen selvom hun er slank.
Fra hun var 4 md har vi suppleret med vælling, grød og mos, og specielt grøntsagsmos + kød i alle varianter er hun meget glad for, og spiser en stor potion både frokost og aften.
Hun er ikke så vild med grød, og vi har efterhånden prøvet alle varianter, også de mere søde købte produkter, men det har ingen interesse. Ej heller frugtmos er noget hit, men hun er tilgengæld glad for at gumle i et stykke frisk frugt fx melon ell. lign.
Hun gider ikke drikke mme mere og bliver sur når vi tilbyder hende flasken. Vi har prøvet at putte mme i hende tudkop, for den er hun meget begejstret for, men så nægter hun at drikke.
Der er altså kun to måltider i løbet af dagen hvor hun egentligt spiser noget, og jeg tænker derfor om hun får mad nok, og om der er noget andet end grød og frugtmos vi kan give hende, så hun får noget mere mad.
Vi har prøvet at vente for at gøre hende mere sulten til flasken, men det virker som om at hun hellere vil sulte end drikke mme.
Om natten drikker hun lidt, men kun nogle nætter, og jeg har faktisk ikke overblik over hvor mme hun egentligt får i løbet af et døgn.
Søvn om dagen er et helt kapitel for sig. Fra den ene dag til den anden har hun fuldstændigt skiftet rytme...eller rettere fra at have en fast rytme til at have ingen. Det er tydeligt at hun sover mindre og mindre, men hun har endnu ikke fundet en ny søvnrytme, men det ser ca sådan ud:
6-6.30: Vågner, bliver tilbudt flaske, men spiser ikke rigtigt noget
8-9: Grød, men spiser heller ikke rigtigt noget
9-10 Puttes til lur, drikker lidt mme (fx30-60 ml)
11.30-12 Grøntsagsmos og vand i kop - spiser meget
15-16 Puttes til lur, drikker lidt mme
18: Grøntsagsmos m. kød ell. fisk og vand i kop - spiser meget
20-20.30 Puttes til natten - drikker lidt mme
01-02 Drikker nogle gange lidt mme
04 Drikker nogle gange lidt mme
Hun er meget urolig fra hun bliver puttet kl 20 og frem til ca 23, og er tit meget urolig igen fra ca 04/05, vågner og græder ofte, men virker ikke sulten.
Generelt er hun dog en meget aktiv og glad pige og virker ikke "slatten", så måske får hun det næring hun skal have.
Nå, men håber at du kan give os et godt råd eller sige om dette er normalt og vi ikke skal bekymre os.
Mange hilsner
Stine