Svar: Hjælp til bedre søvn
1. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Jeg tror du har ret i at din dreng ville have gavn af at blive tilbudt en flaske om ikke andet for at du havde mulighed for at gå tidligere i seng, far kunne tilbyde flasken sen aften og på den måde kunne du måske få lidt mere søvn. Flasken kunne også bruges som supplement til amning om aftenen.
Selvom din dreng nu er blevet 4 måneder og at han i forhold til allergi godt kan tilbydes modermælkserstatning eller vælling som supplement nu eller evt. begynde med lidt skemad, så giver jeg dig ret i at det vil være godt at vente så længe som muligt, simpelthen for også at tage hensyn til hans fordøjelsessystem.
Jeg tænker derfor om du føler du har overskud til at malke lidt ud. For det første ville det øge din mælkemængde ekstra, hvis du kunne malke ud imellem 2 amninger (uden at ødelægge hans ellers gode rytme) og samtidig ville han så kunne få din mælk på flaske. Man kan naturligvis tale for at give mme eller vælling fordi det vil mætte lidt mere end modermælk, men jeg har faktisk oplevet nogle gange at en flaske modermælk også kan have effekt og netop fordi du med udmalkning også får øget din mælkemængde lidt, så ville det kunne give rigtig meget hos jer - i hvert fald nok til at du måske kan vente en måned mere inden du skal igang med anden mad.
Jeg vil derfor foreslå dig at du malker lidt ud for at stimulere til ekstra mælk og at du eller far giver flasken med udmalket mælk lige efter amning for at fylde ekstra op eller i løbet af aftenen så du har mulighed for at få lidt sammenhængende timers søvn. Da du allerede ammer hyppigt dagen igennem, kan det naturligvis være svært at finde en tidspunkt men du må forsøge. Alternativet til udmalket mælk er så en flaske med enten modermælk eller modermælkserstatning.
Hans hyppige opvågninger og meget korte lure er helt normalt for alderen. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte sovevaner således at de begynder at tage flere små og korte lure i løbet af dagen. Det er også normalt at børn i denne alder ofte sover så sent sidst på dagen at de har en lang vågenperiode om aftenen og går meget sent i seng. Børn søvnmønster varierer således lidt hele tiden og sådan er det nødt til at være. Det er en periode I skal igennem.
Rigtig meget held og lykke, håber I er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske