Brev:
Hjælp til bedre søvn
1. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Hjælp til bedre søvn
Kære Helen
Min søn på 18 uger har gennem den seneste måned sovet dårligt om natten. Han vågner ml. 3-7 gange ml. 20 og 05.30. Han har indtil da været nogenlunde god til at sove længere stræk om natten - sommetider helt op til 8-9 timer. Om dagen er han ikke den bedste sover. Han får som regel en 4 lure i løbet af dagen.
En dag ser typisk sådan ud:
Han vågner 5.30, ammes og lægges atter til at sove 1½ - 2 timer efter. Her nupper kan en lille lur på 45 min. Han ammes igen og efter ca. 2 timer lægges han til ny lur - her kan han indimellem sove op til 2.5 timer, men i løbet af den seneste måned sover han max 1½ time. Når han vågner, ammes han igen og lægges atter til lur efter ca. 2 timer. Og sådan går dagen, hvor han altså lægges til at sove efter 2 vågentimer.
Det er ikke altid, at han sover 15 timer i døgnet, og han kan også virke en kende urolig, og til tider lidt sur. Dertil kan siges, at han har afførring hver 3-7- dag! så jeg tænker, at hans mave måske generer ham lidt? Han er på ren modermælk, da hans far har astma. Hans afføring er noget hård i det synes jeg, og lugter ganske meget. Derudover undrer det mig, at der ikke kommer mere ud, når det så endelig kommer.
Han har massevis af daglige våde bleer og han tager fint på - han vejer ca. 8 kg. hvilket svarer til en fordobling af hans fødselsvægt.
Jeg har brug for gode råd til, hvordan vi kan hjælpe ham til at sove bedre - både nat og dag. Jeg sørger for at stimulere ham godt i de vågne perioder, og han bliver ammet ca. hver 2. time om dagen i forsøget på at fylde på til natten. Lige meget hjælper det.
Kan det tænkes, at han er mere sulten - og at jeg ikke kan mætte ham med min mælk? Idet han tager fint på, er lægen ikke urolig og hun siger, at det er helt normalt. Selv siger min mavefornemmelse, at han ikke bliver helt grundmæt hos mig - jeg tror, at han er en meget sulten dreng, og derfor er jeg virkelig i vilrede. Vi har overvejet at give ham en flaske vælling om aftenen, men vi har pt. været tilbageholdne pga. faderens astma og min søns noget langsomme fordøjesessystem.
Samtidig er jeg så utrolig træt, så jeg aner ikke mit levende råd. Hvad vil du råde os til at gøre?
Kærlig hilsen
en meget træt mor