Svar: Vand af sutteflasken
31. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Det er rigtig vigtigt at din dreng får væske nok og det lyder helt fornuftigt at du bibeholder amning 5 gange dagligt lidt endnu - han lyder også aldersmæssigt til at have behov for den ekstra tryghed og nærhed amningen giver.
Det er også rigtig fint med tudkoppen og at du en gang imellem tilbyder vand af sutteflaske. Han spiser jo godt ved siden af ud over dette og det er meget vigtigt at hans mave holdes igang - hvis han først får hård mave, så vil det gå ud over hans indtag af både mad og væske og det vil dermed påvirke hans trivsel på mange måder.
Du skal naturligvis regulere hans mave lidt via kosten, ikke tilbyde grød mere end to gange dagligt, tilbyde grøntsagsmos med kød eller fisk to gange dagligt og så småt begynde med mere og mere familiemad, mad i stykker, mad i hånden osv. Jo mere variation du kan give ham madmæssigt, jo bedre vil maven også fungerer.
Men det udelukker ikke vigtigheden af væske og især ikke i øjeblikket, hvor det er så dejlig varmt. Det er således fint at du tilbyder ekstra vand af både kop og flaske og at du bibeholde en ekstra amning lidt endnu.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske