Svar: Sovevaner - skal man vække for at give mad?
31. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Lene
Dejligt at høre at det går bedre med amning og at der er kommet lidt mere ro på hjemme hos jer:o)
Hvorvidt du skal vække din dreng om dagen for at give ham mad afhænger meget af, hvordan han spiser og trives. Det er sådan at han skal have mad mindst 6 gange i døgnet, hvilket svarer til at han skal spise hver 4 time (fra en amning starter til næste amning starter).
Nogle børn kan fint sove et stræk på 5-6 timer og gør de det, så vil de naturligt have behov for at spise hver 2-3 time på et andet tidspunkt, for at indhente det forsømte - eller er der risiko for at de kommer i underskud og dermed ud af trivsel.
Hvis man således har et barn der kan sove 5-6 timer i løbet af dagen og derfor vågner hver 2-3 time om natten, så skal man naturligvis lave om på dette. Det er vigtigt at barnet lærer a der er forskel på nat og dag og at det er om dagen man er mest vågen og aktiv, det er om dagen og aftenen man spiser mest hyppigt - om natten kan man sove 5-6 timer. Det er godt for både mor og barn.
Det betyder altså at man med god fornuft kan vække sit barn i løbet af dagen, hvis barnet sover meget lange lure der, simpelthen for at forebygge at barnet skal indhente sit behov om natten og for samtidig at lære barnet at være aktiv om dagen.
Med hensyn til bøvse, så er nogle børn rigtigt gode til dette og andre prutter mere .. Det at din dreng hikker skyldes sandsynligvis at en bøvs der har været på vej op og har udløst hikke, så i en eller anden grad kommer han jo af med bøvsen.
Det vigtigste når man skal bøvse er at barnets ryg holdes lige og armene løftes. Det hjælper luften til at komme op. Derfor er det meget brugt at man lægger barnet op over skulderen. Helt op så armene er løftet over din skulder og ryggen er lige. Du kan med en hånd give lidt små klap på ryggen for at hjælpe luften op.
En anden mulighed er at sidde med ham foran dig, hvor du med begge dine hænder holder rundt om livet på ham under armene, så armene/skulderbladende løftes og ryggen igen bliver lige. Du skal holde ham så han ikke sidder selv og du skal støtte hans hoved. Den kan være en fordel at bruge denne metode, når han begynder at være lidt mere vågen i forbindelse med et måltid, så kan bøvsepausen udnyttes til lidt pludren.
Hvis han bare falder i søvn og der ikke kommer nogen bøvs, så lægger du ham bare ned og lader ham sove. Du vil så efter ca 40 minutter sandsynligvis opdage at han begynder at smaske lidt, virrer lidt med hovedet, virke søgende og det er sandsynligvis en bøvs der er på vej her. Måske kan han klare det selv og måske skal du tage ham op og få bøvsen ud og så putte ham igen evt. med en sut og hjælpe ham videre i søvnen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske