Brev:
Søvn og sut - 14 mdr.
30. maj 2008
Alder:
14 mdr.
Søvn og sut - 14 mdr.
Hej Helen,
Tillykke med din nye flotte hjemmeside!
Har haft stor gavn af at følge med i andres breve og dine svar, men har nu igen brug for konkret vejledning i forbindelse med min datters søvn.
Hun er nu 14 mdr. (født 6 uger for tidligt) og er nu en stor fin pige som ligger over vækstkurven på højde og lidt under vægtmæssigt gr. sin højde, men helt ok.
Hun starter først i vuggestue midt i juli, men vi går til forsk. aktiviteter hvor hun er sammen med andre børn og bliver stimuleret og tumlet med.
Som du måske kan huske, har hun aldrig været "en god sover" - desværre. Hun bliver lagt ca. ved 19.30-tiden og sover fra ca. 20.00-05.30/06.00, dvs. 10 timers nattesøvn (kun afbrudt af lidt suttegivning).
Hun er super frisk når hun vågner, men begynder nærmest at gabe ca. 1,5 time senere og jeg kan max holde hende kørende til 09.00, hvorefter hun sover ca. 45 min. - 1 times tid.
Hun bliver lagt igen ved 13.00-tiden og sover ca. 1 time, enkelte gange 1,5 timer. ...
...
Indimellem bliver hun lagt lidt senere eller lidt før til middagsluren, men det ændrer ikke ved søvnlængden.
Så total søvn for et døgn er ca. 12 timer, er dette ikke for lidt??
Hun er glad nok, men træt og pjevset i ulvetimen før mad ved 17.30 tiden.
Synes du, at jeg skal forsøge mig med en lur? Som nævnt før er hun meget træt om formiddagen.
Min datter er MEGET glad for sin sut! hvis det stod til hende ville hun have den i munden konstant.
Hvor meget skal jeg lade hende have den?
Jeg gemmer dem væk så hun ikke kan se dem, men hun laver babytegnet på sut. Nogle gange lykkes det mig at få hende på andre tanker, men ofte klynker hun til hun får den fx. når vi kører en tur med barnevognen eller lign.
Skal jeg tage den ud af hendes mund når hun sover om natten?
Når hun vågner om aftenen/natten klynker hun lidt og jeg kan ikke få hende til at falde i søvn uden sut, trods nussedyr. Hun kan også nogen gange selv finde ud at tage den selv og sove videre.