Svar: Kan pludselig ikke falde i søvn selv
30. maj 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Frustrerende er det og hvad skal vi dog næsten finde på, du har jo allerede gjort dig mange tanker og der er mange hensyn at tage.
Der er ingen tvivl om at Paula er inde i en fase, hvor hun er mere tryghedssøgende og derfor har brug for den tætte kontakt. Derfor tænker jeg at der er noget rigtigt i at du holder hende, vugger hende osv. du kan bare ikke blive ved med det for hun er simpelthen for tung.
Samtidig har Lucia også brug for sin mor og du er ked af at hun skal være alene imens du putte Paula - hmmm. Du fortæller at du i øjeblikket sover i stuen og at pigerne sover på samme værelse - i hver deres seng går jeg ud fra.
Kunne det ikke lade sig gøre at putte dem nogenlunde samtidig. Lægge en stor madras på gulvet, mor i midten og en pige på hver side imens du så ligger og læser en godnathistorie. På den måde får pigerne begge den fysiske kontakt og nærhed de har behov for og de bliver puttet på værelset, hvor du gerne vil have dem til at sove.
Jeg tænker at du så i takt med at Paula atter bliver lidt mere rolig om aftenen kan forsøge de 'gamle' rutiner, lade dem blive puttet i hver sin seng og med dig i en stol på værelset, hvor du så kan sidde og læse højt for dem begge.
Selvom der er 2 års forskel på dem, så kan de på nuværende tidspunkt godt have glæde af at du læser en fælles historie, Paula vil bare lytte til din stemme og kigge billeder og Lucia vil naturligt få mere ud af handlingen. Samtidig vil du også kunne putte dem nogenlunde samtidig og det kan passe fint. Viser det sig så at Lucia har brug for at putte lidt hos mor når Paula sover, så må hun jo trisse ind til dig, men som udgangspunkt er det fint at begge piger lærer at sove sammen. Jeg tænker også at de vil have stor glæde af dette - kunne ligge der og holde i hånd, det må da være rart ...:o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske