Svar: Søvn - skal vi gøre noget eller ændrer det sig bare?
30. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sebastians mor
Det lyder umiddelbart som om at du gør det helt rigtigt. Sebastian sover 3 timer i løbet af dagen fordelt på 2 lure og evt. en powernap og så puttes han om aftenen ved 20 tiden, hvor han virker træt og parat. Det lyder således som om han sover, som han har behov for og fint regulerer det ind.
Det lyder heller ikke som om han vågner fordi han mangler mælk eller er sulten. I givet fald skulle du naturligvis sikre dig at han blev tilbudt mad og mælk nok i løbet af dagen og jeg vil derfor lige give dig et forslag til hvordan en dag kunne se ud. Jeg kan desværre ikke huske om du er gået helt over til flaske eller om du stadig ammer og supplerer med mme - men derfor skriver jeg begge dele i planen.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes/flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ banan eller anden frugt - det kan være frugtmos eller frisk frugt i hånden, vand af kop
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur sover 1 times tid
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden.
Ammes/flaske og puttes til middagslur sover måske 2 timer fra 13.30-15.30
Eftermiddag 16: Lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop. Det er her at du omkring 7 måneders alderen kan forsøge med endnu et grødmåltid.
Forsøg at springe powernappen over og hvis han skal have den, så max 20-30 minutter - ellers vil den sandsynligvis æde af nattesøvnen ... sover han en time her, så sover han altså en time mindre om natten.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes igen brødskorper, agurkestænger, måske en kartoffelbåd eller lignende i hånden og maden kommer stille og roligt til at tage mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Vand af kop.
Puttes til natten med amning/flaske mellem 19-20
Sen aften 23-24: Evt. amning/flaske
Nat 24-06: Sover
Derudover tænker jeg at Sebastian jo lige nu gennemgår en stor udvikling og af den grund naturligt kan sove mere uroligt. Der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt. Det vil naturligt påvirke hans søvn.
Samtidig fortæller du at han ikke græder når han vågner men at han ligger og snakker. Han lyder således ikke utryg, men lyder til at være okay og i princippet må han jo gerne ligge og pludre og så selv falde i søvn igen, hvis han kan.
Man kan i nogle perioder godt opleve at børn vågner og snakker om natten. Det er som om at de der virkelig kan øve deres stemme og nyder at ligge at lytte til sig selv og de lyde de kan frembringe. Måske er det således sine stemme Sebastian øver.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, selvom der ikke er nogen præcis løsning på jeres problem i dag. Det hjælper trods alt nogle gange at vide, hvad der foregår ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske