Svar: Problemer omkring aftensmaden - 8 mdr.
30. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Helene
Jeg synes du skal tage det stille og roligt med den grovere mad. Det er min erfaring at mange børn har svært ved at finde ud af hvad de skal gøre med den groft mosede mad, når den kommer i munden så ved de ikke om de skal tygge eller synke og så er det at de nogle gange får det galt i halsen. Derimod går det lidt lettere, hvis man bibeholde den mosede mad med ske og så ved siden af tilbyder små brødhapsere, godt kogte pastaskruer og lignende. Så lærer børnene at den mad der kommer med ske, den skal bare synkes og den mad der kommer med fingrene eller med gaffel, den skal tygges.
De fleste børn vil omkring 8 måneders alderen kunne begynde med lidt mere rigtig tygge mad. Det kan således godt være at dine drenge er klar til lidt rugbrødshapsere nu, men det kan også sagtens være at du skal vente 3 ugers tid endnu. Når du begynder så lav brødhapserne små og forsøg så at lægge dem over i siden af munden på dem. Det er lettere for dem at tygge, hvis de får maden ind i siden fremfor i midten af munden.
Din plan for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud og der er for mig at se ikke så meget I kan ændre på lige nu. Drengene har en alder, hvor den bruger sig selv rigtig meget både fysisk og mentalt og de bliver derfor vældig trætte samtidig med at de ikke vil gå glip af noget og derfor ikke vil sove. Det er helt rigtigt at de sikkert ville have godt af en lille lur sidst på dagen, måske sove 20-30 minutter mellem kl. 17-17.30 og så i stedet gå lidt senere i seng, I kan naturligvis forsøge men der er ingen garanti.
Jeg tror desværre at I er nødt til at indstille jer på at I lige nu er i en periode, med lidt urolige og overtrætte eftermiddage. Det lyder til at være en fase I skal igennem og det lyder også som om at I allerede gør alt hvad I kan ... det ved jeg så ikke om er godt eller skidt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske