Svar: Tænder, mad og amning
29. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Aviaaja
Du fortæller at din datter er næsten 7 måneder, korrigeret dog knap 6 måneder og det er sådan, at når man taler om mad til fortidligt fødte børn, så anbefales det at gå ud fra den alder, der ligger mellem de to - altså hos jer arbejde med en plan der svarer til et barn på ca 6½ måned.
Derfor synes jeg at I skal give hende skemad 3 gange dagligt og det er meget vigtigt at disse måltider ligger på faste tidspunkter hver dag. Det er uden betydning hvor meget hun spiser. Det er rigtig fint, hvis I kan få hende til at spise ½ dl. x 3 dagligt og ved siden af dette skal hun så have lidt i hænderne og gnave i. Hun er jo tilsyneladende mundmotorisk god, når hun allerede er i stand til at indtage lidt brødhapsere.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes i mors seng og sover lidt videre.
Morgen 8: Grød, giv forskellige typer, risgrød, hirsegrød, øllebrød, havregrød. Brug gerne lidt frugtmos af forskellige frugter eller bær som topping (køb evt. fra glas, det er nemt og praktisk). Vand af kop
Formiddag 9.30: Tilbydes lidt frugtmos, lidt frisk frugt i hånden, evt. lidt brødskorper eller lignende at sidde med
Ammes og puttes til formiddagslur 10.30 som nu og sover til kl 12.30
Frokost 13: Grønsagsmos med kød eller fisk og I må gerne begynde med lidt rester fra aftensmaden, det kan være lidt ris med lidt sovs eller lignende. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden (et mørkt rugbrød skæres i humpler og ristes i ovnen, agurkestænger og lignende. Vand af kop
Ammes og puttes til eftermiddags lur ca. kl. 15.30-16
Sen eftermiddag evt. ammes
Aften kl 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det vil sige at hvis I f.eks. får lidt frikadelle, så kan I mose indmaden af en sådan ned i hendes mad, hvis I får lidt ris med sove f.eks. boller i karry, så må hun få dette, kartoffelmos med millionbøf er måske også et hit.
Ved siden af kan hun så få kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolihoveder osv. i hånden, så hun øver sig i at tygge og deltage selv. Vand af kop
Ammes ca. kl. 19.30 og puttes til natten
Sen aften 23-24: Ammes inden du selv går i seng, kan spise mer eller mindre i søvne. Far kan også her forsøge med en flaske, måske hun vil acceptere den hvis hun er halvt sovende.
Nat 24-05.30: Så vidt muligt ikke mælk i dette tidsrum, hun kan godt sove 5-6 timer uden at få mælk. I stedet må hun så hjælpes med at skifte stilling, blive lagt godt igen, blive kærtegnet osv. og på den måde hjælpes videre i søvnen.
Jeg synes ikke du skal give din datter alt for meget yoghurt, når hun ikke er ældre end hun er. Jeg synes derimod du skal fokusere på at hun skal have mad til faste tider og at tilbuddet skal variere så meget som muligt, så hun ikke føler det kedeligt. Derudover skal du hjælpe hende med at holde fokus.
Jeg kunne forestille mig at hun er en pige, der er meget optaget af hvad der sker omkring hende og derfor hurtigt mister interessen for skemaden og det hun er igang med. Det er derfor din opgave at hjælpe hende med at holde koncentrationen omkring maden.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hendes opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (hun spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så hun ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Det skal altså gå forholdsvis hurtigt. Når hun så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en hund der gør eller hvad det nu kan være, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov vov siger den", giv hende lidt vand at drikke og fang hendes kontakt igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få hende til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det, det er således superfint at det er far der fast giver skemaden om aftenen ...:)
Og så er det som sagt vigtigt med en fast plan for dagen. Netop det at ting sker til samme tid og på samme måde giver genkendelighed og det vil derfor på sigt hjælpe jeres datter til at finde ud af hvad der skal ske. Det er således nødvendigt for at hun forbinder det at sidde i den høje stol med at spise og hele rutinen omkring det skal være ens.
Jeg synes det er vigtigt at I forsøger at følge ovenstående allerede nu og så åm I se hvad der sker på ferien. Jeg synes også det vil være helt relevant at du ammer sen aften og tidlig morgen men ikke derimellem. Hendes mælkeindtag, har naturligt også noget at sige for hende indtag af anden mad og hvis du ammer, som ovenfor beskrevet i dagsplanen og tilbyder mad osv. som nævnes der, så bør hun ikke få bryst midt nat mere.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o) Og god ferie, når I når så langt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske