Svar: Mælk og natspisning
29. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Hej Katrine
Kort og præcist er dejligt, - du har jo ret i at der i øjeblikket er temmelig mange spørgsmål i kø her på siden:o)
Et skøn vil være at Madeline ved siden af sin skemad dagligt vil have behov for 800-900ml mme og fordelt på 5 flasker svarer det til 160-180 ml pr flaske. Det kan så godt være at hun nogle gange kun vil drikke 125 og andre gange 200 og det er helt fint, den fleksibilitet må der være. Fra dine tidligere breve ved jeg at Madeline normalt har indtaget store mængder mme og derfor tænker jeg at hendes mælkeindtag ikke burde være noget problem - ej heller selvom hun afviser flaskerne en gang imellem.
Drikker hun 4 flasker dagligt med 200ml i hver, så er det også okay:o)
Som udgangspunkt tæller mælken i maden uanet om det er hjemmelavet eller industrielt produceret ikke med. Det er ren mælk i flasker (bryst eller kop) man taler om, når man taler om mælkebehov der skal dækkes. En gang imellem kan man dog godt anbefale at tilsætte ekstra mælk i maden og på den måde sikre barnet lidt ekstra. Det er dog især til de børn som ikke drikker mælk nok ved siden af. I mangel af bedre, kan det være en løsning, men det er ikke optimalt. Det vil normalt være bedre at skære mængden af skemad lidt ned, så der fortsat er plads til en flaske - et rigtigt mælkeindtag. Barnet har også brug for væske ...
For at sikre på indtag af skemad og mælk så vil det ofte være nødvendigt at tilbyde barnet en ekstra flaske sen aften i denne alder - også selvom barnet tidligere har kunne sove igennem uden. Hvis du oplever at Madeline har svært ved at indtage mælk nok i dagtimerne kan det således være helt relevant at tilbyde hende en flaske sen aften inden du selv går i seng. Midt nat behøver hun dog ikke længere flaske, men må meget gerne sove. Flasken sen aften kan hun sandsynligvis indtage mere eller mindre i søvne.
Jeg håber ovenstående uddybning hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske