Svar: Håndmad
28. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som en fin plan for dagen og det er dejligt at Sofus er så glad for at få lidt mad i hånden, som han kan sidde med selv. Du har dog ret i at det fortsat vil være nødvendigt at supplere med lidt mos eller grød, for at han bliver mæt nok og således ikke behøver søge mælk om natten.
Det kan være en fordel at servere lidt grød sen aften, altså introducere lidt godnatgrød, så han på den måde bliver fyldt lidt ekstra op. Derudover må du forsøge at se, hvad du kan få ham til at spise af jeres mad, - det kan være ris med lidt sovs, kartofler moset med sovs og lignende, men det kræver naturligvis at han vil acceptere at få mad med gaffel eller ske.
Du skriver at han får en bolle om formiddagen og at du forsøger at give ham grovbrød, hvis han mestrer dette og er god til at tygge det, så må du meget gerne give ham mere brød, Du kan evt. bage selv.
Selvom vi i Danmark spiser meget rugbrød, så er det jo ikke sådan ret mange andre steder i verden og din dreng kan derfor fint trives med grovere brødtyper uden at det er rugbrød. Det vigtigste når du vælger brød er, at du vælger et solidt brød, et brød som vejer noget når du står med det i hånden.
I princippet skal du vælge brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner. Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Giver man barnet får mange hele kerne, så vil det ikke kunne optage næringen fra dem i mave-tarmsystemet og kernerne vil komme ufordøjet ud. Det betyder ikke noget en gang imellem, men generelt er det jo vigtigt at barnet kan optage næring fra det barnet indtager:o) Derudover er det sådan at for mange kerner, vil kunne give barnet diarré.
Det er i øvrigt af samme årsag at man også anbefaler at grøntsager koges til børn og ikke serveres rå - råkost er til større børn:o)
De fleste børn begynder at kunne spise med gaffel i 8-9 måneders alderen, jeg har dog set børn helt ned i 7 måneders alderen mestre teknikken. Ske er betydeligt sværere at spise med, de fleste børn er her omkring 16 måneder inden de kan finde ud af det, men igen er der jo individuelle forskelle.
Hvis din dreng er god til at tygge, så kan du også give ham f.eks. godt kogte pastaskruer, det kan også fylde lidt i maven. Ellers er det et spørgsmål om at forsøge at følge ham og give ham det han viser interesse for.
Kartofler kan laves på forskellig vis, så han kan sidde med dem i hånden, det kan være almindelige kogte kartofler eller det kan være f.eks. kartoffelbåde. Hårdkogt æg kan han få en gang imellem, pastaskruer, stykker af brød, kogte grøntsager - gulerod, blomkål, broccoli. Det kan også være stykker af kød eller fisk, det kan f.eks. være en frikadelle (almindelig eller fiskedelle) som ikke er for hårdt stegt. Det kan være en paneret rødspættefilet, som ofte også er blød i midten og derfor let at tygge. Måske et par pillede rejer eller muslinger. Det afhænger helt af, hvordan han er til at tygge.
Udgangspunktet er den mad I spiser:o) Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske