Brev:
Håndmad
28. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Håndmad
Hej Helen
Hvad skal jeg servere? Sofus vil kun have haandmad til frokost og aftensmad, og jeg synes efterhaanden, han mangler lidt variation fra kartoffelstykker, guleroedder, broccoli, blomkaal og agurk. Jeg laver normalt noget groentsagsmos blandet med det vi ellers faar til aften, og dertil faar han stykker, som han kan sidde med. Men den sidste uge er det kun det han selv kan putte i munden, han vil spise.
Egentlig er det jo fint, men jeg er ikke sikker paa at han faktisk bliver maet. Han er begyndt at sove daarligt om natten. Han er ikke super god til haand-mundkoordinationen endnu, saa det er ikke alt, der kommer ind og ret meget kommer ud igen!!
Det er ret svaert at lave aftensmad efterhaanden, for de gode retter - koedsovs, boller i karry o.lign. - er ikke gode at sidde med i haanden!!
Hvad skal jeg servere for ham, saa han ogsaa faar lidt variation? Og skal jeg bare blive ved med at lave lidt ske/gaffelmad til ham (vores mad - paa boernemaaden) og vente paa han bliver sulten eller til han bliver god til at tygge..??
Han spiser groed til morgenmad og eftermiddagsmad - ikke de store maengder, men ok, tror jeg. Frugt spiser han ogsaa i stor stil til diverse mellemmaaltider sammen med grovbroed. Det er mest ved frokost og aftensmad, at jeg ikke er sikker paa han bliver maet.
Jeg har ret svaet ved at faar fat paa (ordentligt)rugbroed, der ikke har kerner i - bor i Holand. Hvorfor maa helst ikke give det til smaabaern?
Hvornaar er det 'normalt' at baern begynder at kunne haandtere ske/gaffel selv??
Vi koere efter denne dagsplan:
kl 4-5 ammes i sengen
kl 7 havregroed med frugt
kl 9 bolle med smoer og frugt
kl 10 nogle gange vil han ammes lidt inden lur (sover 1,5-2 timer)
kl 12 groentsagsmos og rester fra aftensmad
kl 14 ammes inden lur(sover 1-1,5 time)
kl 15.30-16 havregroed med frugt
kl 17.30 groentsamgsmos med vores aftensmad og frugt til dessert
kl 19-19.30 ammes inden han puttes til natten
kl 23-1 ammes
Haaber du har lidt indput til menuen, for én der vil spise selv!!
Med venlig hilsen
Rikke