Svar: Starte vuggestue, kravle, koncentration mv.
28. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Majken
Det er rigtig dejligt at du har så lang en indkøring sommeren over. Det er super dejligt for jer, især fordi Noah er født så meget for tidligt som han er og derfor kan have stor glæde af at få de andre børn i små etaper:o)
Det vil være en god idé at forsøge med en nogenlunde fast rytme omkring aflevering. Det vil således være godt at aflevere ham til nogenlunde samme tid om morgenen og jeg synes ikke du skal aflevere ham alt for sent. Det er en god idé at han er der fra starten, når alle børnene kommer og således deltager i vuggestuens dag. Prøv at tale med pædagogerne om, hvilket tidspunkt det passer bedst af aflevere og tag så hensyn til det.
Det vil også være fint, hvis I i begyndelsen kunne få en kontakt pædagog, som du så vidt muligt aflevere til om morgenen. Det giver ham en tryghed at blive afleveret til den samme person - så kan du ligesom signalere "Mor afleverer dig til pædagog Gitte, som nu vil tage sig af dig". Der er i selve afleveringen fra en favn til en anden et signal om tryghed, at det her er okay og det er sådan det skal være.
Derudover tænker jeg at du ret hurtigt skal lade ham spise og sove dernede, så han ikke komme ind i en rutine, hvor han forventer at du kommer igen efter kun 1½-2 timer. Det kan gøre at han sidder og spejder mod døren i forvisningen om at du kommer ind igen lige om lidt. Hvis der derimod er lidt rutiner og genkendelighed omkring at de spiser, leger, sover og så kommer mor, så vil han måske bedre kunne slappe af og nyde at være en del af den dagligdag der er.
Du kan gøre det at du de første dage besøger institutionen sammen med ham, så han lærer stedet at kende sammen med dig og så kan du aftale med pædagogerne, hvornår de skønner det passende at du forsøger at gå.
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at skulle aflevere ham til fremmede og at du gør dig en masse tanker omkring det. Vil de nu kunne trøste ham, vil han flytte sig fra de andre børn, vil han spise der, kan de få ham til at sove osv. osv. Men det er meget vigtigt at du ikke viser ham at du er bekymret, for det mærker han med det samme. Hvis han fornemmer at du har det svært med at aflevere ham, så må det jo være fordi der er noget galt med det sted og så vil han naturligvis protestere.
Med hensyn til at kravle, så er der nogle børn der kravler med 3 ben og et ben hængende - sådan lidt rejehopagtigt. Det er naturligvis vigtigt at han senere hen lærer at kravle rigtigt, ligesom han også skal lære at hoppe gadedrengehop eller sprældemandshop - det handler om at lære at krydskoordinere. Så hvis han ikke lærer det nu, så skal du bare være opmærksom på at han lærer det senere.
Det lyder som om at han er rigtig godt på vej motorisk og udvikler sig hele tiden, - det lyder rigtig fint og som om at han har god styrke.
Med hensyn til koncentration, så lyder det jo som om at han sagtens kan koncentrere sig hvis maden er interessant nok, hvilket jo f.eks. gælder ærter. En grå rugbrødsmad er dog betydeligt mere kedelig ... måske kunne du lære ham det ved at lave noget ærtemos og bruge det som smørbart pålæg. Ærtemos kan du lave ved at koge ærter med lidt hvidløgsfed i vand i et par minutter, tilsætte en lille smule salt i kogevandet. og når ærter og hvidløg har kogt, så blender du det hele med en skefuld creme fraise og en smørklat.
Det er helt okay at du mader ham lidt med fingrene, hvis han synes det er bedre at spise på denne måde. Du må dog også meget gerne prøve at vise ham og guide hans hånd med gaffel, ned i maden og op til munden, for at vise, hvad det er du gerne vil have ham til.
Da hans mave endnu ikke fungerer optimalt, så synes jeg det er at foretrække at tilbyde ham vand af tudkop fremfor almindelig kop. Det er vigtigere at fokusere på at han indtager væske nok fremfor hvilken type kop han drikker af.
Jeg håber du hermed har fået svar på alle dine spørgsmål, rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske