Svar: Jerndråber - 10 mdr.
28. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Maria
Det lyder som om at Sofia har været hårdt ramt med diverse sygdomme og det er selvfølgeligt lidt hårdt for jer alle. Det er fint at smøre med Derma babycreme. Derma indeholder jo ingen skadelige stoffer og anbefales netop til børn. Jeg ved at babycremen indeholder olier og glycerin, der giver huden fugt og gør huden blød. Jeg er dog ikke klar over hvor høj fedtmængden i cremen er og hvis din datter er meget tør i huden så har hun måske behov for en federe creme. Prøv at tale med dem på apoteket, hør hvad de så vil foreslå.
Med hensyn til jern, så er det sådan at de 400ml mme dækker hendes behov for jern. Men får hun mindre end dette så skal hun have fuld jerndosis ved siden af. Det letteste for jer er naturligvis at sikre hende mme nok, men er der flere dage, hvor dette ikke er praktisk muligt, så synes jeg du skal give hende jern.
Hvis hun selv er begyndt at sige flaskerne fra om dagen og således begynder kun at kunne nøjes med en flaske inden nat, så synes jeg I skal følge dette signal. Det er helt fint at bruge lidt mme i grød eller tilbyde lidt af en kop, men det er sandsynligvis ikke nok og med flasken inden sengetid, så er det fint med jerntilskud ved siden af - hun skal så ikke have andet end jern.
Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk. Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltides f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen.
Jern har betydning for mange ting i kroppen, men den vigtigste er at jern er med til at transportere ilt rund i kroppen. Når man anbefaler ekstra jerntilskud til børn, så er det for at forebygge jernmangel i 2 leveår. Hvis barnet ikke har jern nok i kroppen, så danner barnet ikke nok røde blodlegemer, hvilket medfører blodmangel/anæmi.
Når I skal give jeres datter jern, så er det altså ikke fordi hun mangler jern nu, men for at forebygge at hun kommer til at mangle jern i 1-2 års alderen - hun skal have bygget sit jerndepot op.
Man kan godt give sit barn for meget jern, men hvis du holder dig til at tilbyde de anbefalede 6-8 dråber (afhænger af produkt) dagligt og så giver din datter en flaske mme aften med 200ml så er det ikke noget problem. Ej heller selvom hun en imellem drikker mme af en kop og dermed når op på 350ml mme dagligt eller lidt mere.
Med hensyn til om hun skal have flaske i weekenden eller ej, så synes jeg du skal lade det afhænge af hvorvidt hun selv viser interesse og behov for det. Hvis hun er ved at sige fra overfor flasken om dagen så følg dette signal med ro i sjælen...
- speciel regel, at man ikke må få morgenmad i dagplejen, hmmm ... :(
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske