Svar: Overgang til erstatning
14. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Anita
Hvis du vil stoppe amning og skal overgå til noget andet, så skal dette være modermælkserstatning. Så længe din søn ikke er ældre end han er, vil størstedelen af hans indtag fortsat være mælk og du kan derfor ikke begynde at erstatte amning med skemad.
Den erstatning du vælger skal IKKE være type 2, da dette er tilskudsblanding. Du skal vælge en erstatning som kan gives fra fødslen. Der findes mange forskellige mærker og de mærker vi har i Danmark må betegnes som værende lige gode, det er smag og behag. Nogle børn kan bedre lide smagen af noget end noget andet.
Hvis din søn virker sulten, dvs begynder at følge jer med øjnene når I spiser, vågner mere op om natten osv, så er han parat til at forsøge med lidt skemad. Men hvis han sover godt og ikke viser særlig interesse for skemad, så vent med dette og fortsæt med erstatning til han er blevet lidt ældre.
Med hensyn til amning, så vil det være hensigtsmæssigt at du langsomt trapper dette ned. Hvis du har ammet fuldt indtil nu og stopper fra den ene dag til den anden, kan du risikere at få en brystbetændelse. Ved nedtrapning af amning tænker jeg på at nedsætte hyppigheden af måltider, således at du de næste par uger f.eks. ammer hver anden gang og giver flaske hver anden gang og så langsomt går over til kun at give flaske og lader din søn spise hos dig, når brystet er fyldt og 'du trænger til at blive tømt'.
Fortsat held og lykke og hvor er det dejligt at far tager orlov og passer jeres dreng, nu hvor du skal igang igen.
RETTELSE: Allomin 2 adskiller sig fra andre tilskudsblandinger på markedet ved at være et fuldgyldigt præparat. børn der trives på allomin 1 fortsætter med dette, men spiser barnet forholdsvis meget af allomin 2 kan man med fordel skifte til dette, når barnet er 4 mdr. og barnet kan således leve af dette alene.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske