Svar: Ikke vild med rugbrøds hapser
27. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Brit
Det lyder umiddelbart som om at din dreng er glad for rugbrødssmagen, da han spiser sin øllebrød. Det lyder også som om at han sagtens kan tygge - han spiser almindelig aftensmad og han spiser generelt godt.
Nu er det sådan at vi i Danmark spiser meget rugbrød, hvilket man jo ikke gør sydpå og jeg tænker derfor at rugbrød jo ikke behøver være et must. Det vigtigste når du vælger brød er at du vælger et solidt brød, et brød med tyngde i hånden.
I princippet skal du vælge brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner. Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Jeg tænker derfor at du skal forsøge dig lidt frem med forskellige typer brød. Hold en pause med det almindelige rugbrød og se om han så ikke stille og roligt vil begynde også at spise det, hvis du starter med lidt andet.
Du kan bage nogle boller til ham. Det er naturligvis ikke det samme som rugbrød, men er trods alt bedre end ingenting:o)
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
Da han er glad for Hippmos, så vær opmærksom på at du faktisk også kan bruge dette som pålæg på rugbrøddet og det kan være en måde at få ham til at spise lidt mere rugbrød på. Prøv derfor også at bruge netop grøntsagsmos som smørbart pålæg for at se om det kan give lidt interesse.
Jeg håber ovenstående giver jer lidt idéer til at komme videre og så tænker jeg at det at spise med de andre børn i vuggestuen og efterligne dem, se hvad de gør osv. måske også vil motivere ham lidt.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske