Svar: Dreng på 3 mdr
14. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Gitte og Nichlas
Med hensyn til mad, så er det sådan at børn der bliver ammet ofte har det der hedder appetitspring omkring 12 ugers alderen. Det betyder at de er ved at være så store at de har behov for mere mad og derfor melder sig hyppigere, for at få produktionen sat op. Jeg tænker derfor om det samme mon gør sig gældende for din søn, selvom han får flaske.
Du skriver at han er begyndt at vågne om natten og også er blevet mere pjevset. Har I øget ham i mælkemængde? eller kunne det måske være en dié at se om han evt. kan få lidt mere ned i løbet af dagen. Enten ved at tilbyde ham lidt ekstra ved hvert måltid eller simpelthen ved at give ham en ekstra flaske.
Derudover så er han i en alder, hvor han rigtigt begynder at nyde at komme op og se sig omkring. Han kan se længere nu og fornemmer også at andre mennesker kommer ind i rummet, hvor han er. Han bliver bedre og bedre til at føre en dialog med pludren, hvor han både vil hvine og le i perioder og han vil holde sit hoved selv og dreje det efter lyd.
Det er derfor vigtigt at du taler med ham og aflæser, hvordan han har det. Sig hvad du tænker "skal vi lege nu?" eller "er du ked af det?" og brug hans pludrelyde til at gentage, give pauser, så han kan pludre igen og gentag atter.
Motorisk, så er det godt for ham at ligge på maven i løbet af dagen. Hjælp ham med at dreje og rulle og hjælp ham med at komme fra rygliggende stilling og op ad stå. Når du griber om hans håndled og hænder så hjælper du ham selv til at træke sig op. At lave cykelbevægelser med hans ben er en oplagt mulighed for at synge "hjulene på bussen" og brug også tegnene fra lille peter edderkop, hvor han kan følge dine hænder. Det er en god idé at bruge de samme sange, så han lærer dem at kende.
Han vil selv være meget interesseret i sine hænder og vil luke og åbne dem for at iagttage dem. Efterhånden som han bliver ældre og nærmer sig de 6 mdr vil han blive mere og mere interesseret i sine fødder/tæer og vil tilsidst kunne få fat i dem og trille om på siden.
Et sansetæppe med forskellige billeder og kanpper, frynser mv er godt. giv ham også et spejl, hvor han kan se sig selv. Ting der hænger, som han kan slå til og som siger lyder er interessante. Ting som kan puttes i munden og blive undersøgt der er gode.
Gennem aktivering bliver din søn også træt og når han selv bliver bruge, får han en fysisk træthed, som gør at han måske kan sove lidt længere af gangen.
Det er normalt at han vil have brug for mad om natten, men det er dog mest hensigtsmæssigt, hvis han tager størstedelen af sit behov om dagen og ikke hver 2 time natten igennem. Det er derfor jeg tænker at du skal forsøge at få lidt ekstra mad i ham i løbet af dagen og samtidig aktivere ham, så han langsomt lærer at om dagen er man vågen og om natten sover han.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske