Svar: Godnat - og sov godt
14. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Netop fordi din datter har været syg og også hendes alder taget i betragtning, føler hun sig ekstra utryg, når du forlader hende. Børn skal være ret gamle, dvs. i skolealderen, før de egentlig helt forstår at de ikke er forlad, når mor og farer uden for synsvidde. Når din datter græder og kalder på dig, er det derfor fordi hun er utryg og føler sig forladt.
Du skal give din datter en fast rutine, dvs lave et fast putteritual. Det kan være at få et bad, komme i nattøj, få brøstet tænder, blive puttet, få sunget en godnatsang eller få læst en lille bog. Det samme ritual, som du vælger aften efter aften er med til gøre din datter tryg. Hun elsker det genkendelige og vil efterhånden forbinde det genkendelige ritual med at hun skal sove.
Når du så putter din datter, så forlader du værelset for en kort tid og vender tilbage igen. Hvis hun græder ulykkeligt og rækker ud efter dig, må du tage hende op, trøste hende og putte hende igen, så hun lærer at det er nu at hun skal sove. Jeg plejer at sige, at et tidsinterval på 3 minutter er længe at være væk.
Nogle børn falder kun til ro, hvis man sidder hos dem, stryger dem over håret eller holder dem i hånden. Andre børn tror at de skal 'underholdes' hvis mor eller far bliver på værelset og vil derfor ikke falde til ro, hvis man er der.
Det er vigtigt at du forsøger at vurdere, hvad din datter falder til ro ved og lytter til hende, samtidig med at du på en kærlig måde viser, at det er nu hun skal sove.
Det tager tid at oparbejde en fast rutine, som gør dn datter tryg og det er vigtigt at du 'overlever' den ½ timer, det måske tager i begyndelsen og bibeholder din tålmodighed. Det lønner sig i sidste ende. Jeg tror på at det er vigtigt at lytte til sit barn og jeg mener ikke at børn skal græde sig i søvn. Når din datter græder, skal du derfor reagere på dette, da det er den udtryksform hun har. Det at reagere på barnets gråd og vise at man har forstået sit barn er med til at barnet skaber tillind til sine omgivelser også fremover.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske