Brev:
Godnat - og sov godt
14. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Godnat - og sov godt
Kære netsundhedsplejerske
Jeg er mor til en pige på godt 9½ måned. Hun har aldrig haft en "soverytme" i længere tid ad gangen, på trods af, at vi indførte putteritual, da hun var 3 mdr gammel.
Hun har dog altid været rigtig god til at falde i søvn, så snart "godnatsangen" var færdig og vi havde sagt godnat. Dog står en af os (far el mor) altid hos hende til hun sover, MEN nu kunne vi altså godt tænke os, om hun kunne lærer at falde i søvn selv.
Vi har forsøgt, at gå fra hende, når vi har sagt godnat og de første dage var det også vellykket, hun faldt i søvn efter ca. 10 min. hvor vi måtte ind til hende ca. 2-3 gange og fortælle at "vi stadig var der". Så blev hun syg (væske på mellemøre + forkølelse) og det ændrede den "gode rytme". Hun nægter nu at sove uden os. Vi skal stå der, til hun omsider falder til ro, hvilket minimum tager ½ time for øjeblikket, og er vi der ikke er der hyl, skrig og skrål og rigtig meget uro i kroppen på hende. Hun vender og drejer sig - som om hun ikke rigtig formår at "falde til ro" af sig selv.
Da jeg er klar over, at børn i den alder kan lide af seperationsangst - er jeg ikke meget for at forlade hende lang tid ad gangen - hvis det betyder hun skal græde hjertesskærende.
Har du et råd til at "lærer" hende at falde i søvn selv uden vi behøver at stå ved siden af - hele tiden?
Venligst Maria