Svar: Hjælp...har ikke sovet i et år
14. marts 2004
Alder:
10 mdr.
Det er jo meget svært for mig at vide, hvad det er der sker I jeres lille familie, men en ting er helt sikker: I må alle være umådeligt trætte. Både dig som mor til tre, hvor de store jo også kræver mor en gang imellem, og også lillebror, som jo faktisk ikke har sovet rigtigt siden han blev født.
Spørgsmålet er om han græder, fordi han altid har kommunikeret på den måde? I kraft af sin alder burde han nu begynde at efterligne små ord og forstå en lille besked, som "kan du klappe" og behøver derfor ikke kun at bruge gråden som udtryksmiddel, selvom gråden stadig er en del af hans udtryksform. Hvordan er han, når han er sammen med sine større søskende? Kan de få ham til at le og ser han op til dem?
Hvordan er jeres netværk? Hvad ville der ske, hvis din søn blev passet af bedsteforældre eller et par gode venner en nat? Simpelthen for at give jer muligheden for en sammenhængende søvn, men også fordi de ikke 'får så ondt i hjertekuglen', når din søn græder, som du naturligt gør. Normalt mener jeg ikke at man skal tage væk fra små ulykkelige børn, men netop i jeres situation kunne det måske være en god idé, simpelthen for at samle overskud.
Der er jo to bøger som bliver diskuteret meget i øjeblikket. Den ene hedder "Godnat og sov godt" og er skrevet af Eduard Estivill, som er læge ved et søvninstitut i Spanien. Bogen er på dansk. Den anden bog hedder "the no-cry sleep solution" og er skrevet af Elixabeth Pantley, som er mor til fire børn og har et talk show på amerikansk TV. Bogen er på engelsk, hvilket naturligvis er et minus, men hvis du eller din mand kan lidt engelsk, så kan det godt lade sig gøre at komme igennem denne. Personligt er jeg mere tilhænger af sidstnævnte bog, fordi jeg ikke mener at børn skal græde sig i søvn, med du må vurdere, hvad du måske kan bruge.
Ved københavns universitet ligger Center for Spædbørn, hvor man observerer børn, forældre og giver supervision og terapi alt efter hvilke problemer man har. Det drejer sig om børn i alderen 0-1 år. Jeg kender ikke personligt til stedet, men har engang været til et foredrag ved Hanne Munk, som er lektor der. Hun beskrev blandt andet problemer med børn, som græder meget og som ikke vil sove eller er svære at få til at falde til ro. Hun fortalte også, hvordan de har superviserende konsultationer med behandlere udenfor dette center. Jeg tænkte derfor at du måske kunne kontakte center for spædbørn (prøv at søge under google), evt. sende en mail og høre om de kan henvise dig til et sted i nærheden af, hvor du bor. De burde kunne rådgive dig bedre end jeg.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske