Svar: 7 mdr. pige skal vugges i søvn
14. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Hej
Med den alder din datter har vil det være naturligt at hun sover to gange om dagen. Det vil sige en lur om formiddagen og en lur om eftermiddagen.
Da din datter er glad for at 'blive vugget' i søvn og tilsynesladende derfor glad for sin barnevogn, vil jeg foreslå dig at du simpelthen gør det til en fast rutine at kure en tur med hende hver dag. Det kan f.eks. være ved 10-11 tiden, hvis hun plejer at sove der.
Min tanke er at hun får en rutine med at sove i barnevognen på dette tidspunkt og efterhånden vil du kunne gøre turen mindre, således at du efterhånden kan nøjes med at trille vognen frem og tilbage et par gange, så vugge den lidt og tilsidst holde helt op. At du tilsidst vil kunne lægge hende i vognen og hun vil forbinde dette med at nu skal hun sove.
Det at køre med hende i begyndelsen kan samtidig gøre at hun begynder at sove lidt længere og derfor vil kunne tage et par sammenhængende timer og ikke vågne efter en enkelt time.
Du skriver at hun også bliver lagt til at sove i liften i klapvognen. Nu ved jeg jo ikke, hvad det er for en type lidt du har, men de lifte jeg kender til er ikke særlig store og tror du ikke at din datter er for stor til at sove i sin lift i en alder af 7 mdr? Med den alder hun har kan hun jo bevæge sig, trille og begynde at sætte sig op. Det vil sige at hvis hun, når hun sover, vil flytte på sig, så forhindrer den lille lift hende i dette, hvorfor hun vågner.
Du skal bruge barnevognen (+ sele) og bruge hendes seng, så hun får lidt mere plads omkring sig. Trygheden, nærheden giver du hende med en lun dyne omkring sig og ikke ved at få hende til at sove et sted som er for lille:o) Hvis hun sover inde, så vær opmærksom på at hun ikke ligger for varmt, en rumtemperatur på 18-20 grader er fin.
Sørg også for at hun får mad nok. Hun må I en alder af 7 måneder gerne få 4 måltider dagligt og kan begynde at spise stort set alt. Omkring 8 mdr´s alderen vil de fleste udvikle tyggefunktion. Hvis du har givet hende nok mad, så er du sikker på at hun ikke vågner af sult, men måske fordi hun gerne vil have mulighed for at vende sig selv, eller sikre sig at du er der og at hun ikke alene osv.
Fortsat held og lykke med hende. Håber at lidt af ovenstående vil hjælpe dig videre frem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske