Svar: 3 mdr og bange for lyde
12. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Kære M
Din datter reagerer helt normalt. Hun er så lille at hun hører alt omkring hende. Når du hører radio, så hører du en melodi, som du synger med på, lukker af, og hører pludselig et brudstykke at radioavisen som interesserer dig og lukker af igen. Den evne har din datter ikke. Hun kan ikke lukke af, men hører det hele, hvorfor nogle lyde kan virke voldsomme.
Samtidig lærer hun også af at se på dig, både nu og efterhånden som hun bliver større. Når hun føler sig utryg f.eks. på steder, hvor der er mange mennesker, så vil hun se på dig og hvis du er smilende, glad og rolig, så har det en beroligende effekt på hende. Hvis hun bliver forskrækket er et derfor vigtigt at du viser hende at du tager det helt roligt, så hun forstår at det kan hun også gøre.
Med hensyn til om jeg mener at du har et problem eller ej, eller hvor stort et problem er, så har jeg den holdning at man altid skal lytte til en mor og forstå hendes bekymring. Det er trods alt dig, som kender dit barn bedst og din bekymring skal altid tages alvorlig. Der findes ikke dumme spørgsmål eller 'manglende problemer', for så skrev du jo ikke til mig:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske