Svar: Madplan nu og fremefter
21. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Anne-Mette
Det er en fin plan for dagen du har og jeg kan se at du både ammer og giver flaske, så det skal du naturligvis fortsætte med selvom du begynder med skemad.
I begyndelsen skal du vurdere, hvordan din dreng trives med at få mælk, så længe han sover godt og har det fint med bryst og flaske, så er der ikke nogen grund til at du begynder at tilbyde andet end dette.
Jeg kan se at du tilbyder ham flaske inde han puttes om aftenen og her kan du overveje om du skal give lidt vælling. Det er for nogen en god og blid overgang til skemad. Dog lyder det jo som om at han sover rigtig godt på brystmælk og almindelig erstatning og derfor er det også fint at bibeholde dette - man skal jo ikke ændre på noget som umiddelbart fungerer fint:o) I stedet kan du så gå direkte til skemaden, når du fornemmer at han er ved at være klar til det.
Det er normalt en god idé at begynde med lidt grød, starte om dagen og begynde med grød af ris, majs, hirse eller boghvede. Der kan evt. kommes lidt frugtmos på som topping, men i begyndelsen er der intet i vejen for at forsøge med ren grød og så følge efter med brystet bagefter. Når barnet kan finde ud af teknikken og det går fint, så kan man forsøge med lidt grøntsagsmos. Her starter man ofte med lidt mos af kartoffel, gulerod, blomkål eller broccoli og sammen med skemaden er det også en god idé at tilbyde lidt vand af en kop.
Start altid med få skefulde og øg så mængden langsomt over en lille uges tid. Herefter kan du så forsøge med en anden type ren grød eller variere ved at komme lidt frugtmos på som topping. Det er en god idé at gå meget langsomt frem, så du er sikker på at hans mave kan følge med. Du kan købe industriel grød eller du kan lave det selv. Vælger du at lave det selv, så huske at der i hver portion skal tilsættes ekstra fedtstof, med mindre du laver det på 100 % modermælkserstatning.
Når din dreng begynder at kunne spise en lille dl. så kan du tilbyde 2 gange dagligt og det vil her så være hensigtsmæssigt at du giver grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det er i princippet bedre at få 3/4 dl. skemad 2 gange dagligt og følge efter med mælk, end det er at få 1½ dl. 1 gang dagligt og at der så ikke er plads til mælk i maven efterfølgende.
Planen for dagen, tidspunktet for skemad bør passe nogenlunde med de spisetider I normalt har hjemme hos jer. Det er hensigtsmæssigt at jeres dreng ret hurtigt lærer at spise samtidig med jer og også får mad, der tager udgangspunkt i jeres mad. Derfor vil det være fint at tilbyde ham grød til frokost og grøntsagsmos til aftensmad. Når du laver grøntsagsmos, kan det jo meget passende laves ud af de grøntsager I selv spiser.
I takt med at han bliver ældre, vil planen sandsynligvis ændres lidt af sig selv. Han begynder at sove mere kortvarigt i løbet af dagen, han vil omkring 6 måneders alderen sandsynligvis kunne nøjes med 2 lure dagligt osv. og på den måde vil planen for dagen hele tiden ændre sig lidt. Det er dog stadig vigtigt at holde fast i nogenlunde faste spisetider (og sovetider), så I der følger en fast rytme.
I forhold til den plan du sender i dag, så tænker jeg at det vil være fint at tilbyde lidt grød til frost og så følge efter med bryst eller flaske inden han så puttes til middagslur. Når han bliver parat til skemåltid nummer 2, vil det være fint om aftenen, omkring det tidspunkt hvor I selv skal spise. På samme måde vil han her fint kunne få bryst efterfølgende og så få sin flaske inden han puttes til natten.
Mit forslag til en dagsplan kunne ud fra det du har skrevet se således ud:
Tidlig morgen: Bryst
Morgen/formiddag: 175 ml MME
Sover formiddagslur
Frokost: Grød af ris, majs, hirse, boghvedegrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop - ammes evt. efterfølgende
Puttes til middagslur med flaske 150 ml MME
Eftermiddag: bryst + 150 ml MME
Aften: Forsøge med lidt grøntsagsmos, når I når det i programmet, følge efter med bryst
Puttes til natten med 200 ml MME inden sengetid.
Sen aften/Nat: bryst 1-2 gange
Som sagt lyder det ikke som om at det er lige nu du skal gå igang med skemaden, men du må se, hvornår han virker til at have behov for andet og mere end mælk. Jeg håber ovenstående plan hjælper dig lidt videre på vej og viser, hvordan du får plads til både skemad, amning og flaske.
Held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske