Svar: Dårlig af modermælkserstatning?
12. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Jeg tror bestemt ikke at din søn gylper fordi han ikke kan tåle erstatningen. Derimod tror jeg han gylper fordi han har fået rigeligt med mad.
Det er meget nemmer at spise af en flaske og derfor får barnet gennem flaske ofte mere indenbords end det ville have fået ved brystet. Samtidig sluger barnet noget luft og når det kommer ned i maven og er på vej tilbage som en bøvs, så vil der naturligt komme lidt mad med op.
Du har jo både ammet og give flaske, så mit bud er at han har fået godt med mad. Du fortæller at han efter at have fået flaske også er blevet ammet og jeg tænker at han nok er vågnet fordi der var en bøvs som klemte. Nogle børn er enormt gode til at bøvse, hvor andre børn prutter mere og får luften ud den vej. Det er helt normalt at børn bliver urolige og vågner lidt op efter at have sovet tre kvarter, simpelthen fordi der er en bøvs som skal op. Hjælper man dem af med dette, kan de ofte puttes og falde i søvn igen.
Jeg synes derfor at du skal se det an og ikke være urolig. Det ser ofte ud af meget store mængder, når det kommer op, og det virker af mere end det egentlig er.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske