Svar: Forventning til sammenhængende nattesøvn og flytning
21. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Malene
Der sker nogle gange det at børn i din drengs alder, begynder at blive så opmærksomme på verden omkring sig, at de om dagen ikke helt spiser det de har behov for. De er simpelthen så interesserede i hvad der foregår, pludrer, smiler, oplever rummet de er i på en anden måde, begynder så småt at skelne imellem, hvorvidt de er ude eller hjemme osv. og det betyder at de har lidt svært ved at koncentrere sig helt omkring brystet.
Derfor vil de naturligt søge brystet ekstra hyppigt om natten. Det er for det første med til at øge mælkemængden og holde produktionen i gang, men det er også nødvendigt, hvis de ikke har indtaget helt nok i dagtimerne.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at lægge hyppigere til i løbet af dagen eller forsøge at amme fra begge brystet - som du sandsynligvis gjorde i starten. Altså amme fra det ene bryst, skifte ham og tilbyde toppen fra modsatte side. Hvis du i en periode kan komme ind i en sådan rytme, så skulle du meget gerne fornemme at han begynder atter at kunne sove et lidt længere stræk om aftenen/natten.
Du skal være opmærksom på at din dreng også kan have en periode, hvor han søger brystet meget om aftenen og det er vigtigt at du her lægger ham til, så meget han viser behov. Om aftenen er vandindholdet i din mælk meget lavt og det betyder at han ikke får så store mængder af gangen men derimod med fed og koncentreret mælk. Ved at amme ham meget hyppigt, så bliver han fyldt op med den lidt federe mælk og opnår derfor en større mæthed til natten - hvor han så meget gerne må sove 4 timer - det kunne være dejligt for jer begge!
At sove igennem betyder at barnet sover mellem 5-7 timer i træk og det vil sige at man ammer sen aften kl. 23-24 og herefter sover barnet så til næste morgen tidlig 05-06. De fleste børn vil efter 6 måneders alderen ikke længere have behov for mælk midt om natten, - måske vågner de stadig fordi de har behov for tryghed, hjælp til at skifte stilling eller andet, men her kan far jo også træde til ...:o)
Med hensyn til flytning, så er det, netop i kraft af din drengs alder rigtig vigtigt at I forsøger at putte ham steder han kender. Det er en rigtig god idé at bruge barnevognen til ham i løbet af dagen og så kan han blive puttet i rejseseng om aftenen/natten. En gang imellem kan han naturligvis også sove i rejsesenge om dagen, hvis det er sådan det kommer til at fungere bedst, men de to ting og veksle imellem det, synes jeg lyder fint.
Ellers er det vigtigste for ham at han har jer, er i jeres favn og får lov til at møde verden derfra. Vær meget opmærksom på hvordan han reagerer når I er ude, hvis andre holder ham osv. Han suger alle indtryk til sig og nogle gange bliver det simpelthen for meget, han kan meget let blive overstimuleret. Reaktionen kommer ikke altid imens det sker, men først når man kommer hjem og roen skal falde over en - så bliver han ked af det og grædende ...
Så det er helt okay at flytte (naturligvis er det det!) men det er en god idé at skærme ham lidt og holde øje med, hvordan han reagere. Lad ham møde verden fra jeres trygge og kendte favn:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske