Svar: Putning og søvn - 20 mdr.
20. maj 2008
Alder:
20 mdr.
Kære A
Din dreng har en alder nu, hvor han oplever verden stor og hvor han begynder at have lidt farefornemmelse. Han løber omkring og oplever at falde, han klatrer op og kan ikke selv komme ned, han oplever andre børn tager legetøjet fra ham osv. og på den måde oplever han nu en modstand, som han ikke har oplevet før.
Han er også bevidst om at I er i stuen og hygger imens han skal ligge i sengen og sove. Det er han naturligvis ked af og derfor gør han, hvad han kan for at få lov til at være en del af jeres hygge - han vil ikke at dagen slutter nu.
På den ene side, kan hans vægring mod at sove, altså skyldes behov for tryghed og nærhed fordi verden er stor og nogle gange ikke særlig rar og på den anden side, kan det være en protest mod at dagen slutter og han ikke kan få lov til at hygge sammen med jer.
Du skal derfor prøve at vurdere, hvad det handler om og ud fra det skal du reagere. Hvis det er utryghed, så er det fint at sidde hos ham, betrygge og berolige, fortælle at du passer på ham, at der er en ny dag i morgen osv. Nogle gange hjælper det at gennemgå hvad der ser sket i løbet af dagen, det kan også hjælpe at tale om hvad der skal ske i morgen. Bare sidde lige så stille og sludre lidt med ham samtidig med at du holder fast i at han skal sove.
Hvis han protesterer mod at skulle sove, så er det fint at gå fra ham og hele tiden fortælle at du er der, at du elsker ham, komme tilbage igen osv. og at han roligt kan sove nu.
Jeg synes det skal være en vekselvirkning mellem jer forældre - at I skiftes til at gå frem og tilbage og når du er hjemme og han kalder på dig, så er det fint at gå derind og bekræfte at du er der og at han skal sove nu. Næste gang kan far så gå derind igen.
Med hensyn til laks, så spiser både børn og voksne generelt ikke fisk nok og jeg synes det er rigtig dejligt at din dreng er glad for laks.
Generelt gælder at det er godt at variere mellem de forskellige typer fisk og således ikke kun spise laks. Det er vigtigt at du også giver ham makrel, rødspætter, sild, torsk osv.
I forhold til hvor tit man må spise laks, så tror jeg at det du måske henviser til handler om at visse fisk fra Østersøen kan være forurenet med dioxin og PCB. Der er i EU fastsat nogle grænseværdier i forhold til disse ting. Så vidt jeg ved er de fleste laks i Danmark opdrættet og der er ikke problemer med at de kan indeholde skadelige stoffer. Men hvis du vil være helt sikker, så lad være med at købe "østersø-laks" og ellers så tal med fiskehandleren om det.
Jeg håber at dette hjælper dig lidt videre også denne gang - rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske