Svar: 3 mdr og problemer med putning og sut
12. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Hejsa
Din datter er jo kun tre måneder og hvis denbedste måde for hende at falde i søvn på er ved at få bryst og derefter blive puttet og det samtidig giver jer lidt ro, så ser jeg ikke nogen problemer i dette.
For mig at se, så er det helt naturligt at din datter protestere over at få en sut, når hun kan få den ægte vare. Der er trods alt en grund til at det hedder en 'narresut'. Derudover så kan man ved hyppig brug af sut risikere at barnet græder, hver gang denne tabes, hvorfor man som forældre kan tilbringe størstedelen af natten med et ben ude af sengen og hånden parat, så barnet kan få sutten. Det er heller ikke hensigtsmæssigt for nogen af jer.
Der er kommet en ny bog som hedder "The no-cry sleep solution" skrevet af Elizabeth Pantley. Den er på engelsk og de har den i polyteknisk boghandel på DTU i Lyngby. Elizabeth Pantley foreslår 4 mdr´s alderen som et godt tidspunkt at begynde at indføre rutiner for sovervaner hos barnet. Personligt mener jeg dog godt at man kan begynde lidt før, alt er dog relativt.
Med hensyn til børn der falder i søvn ved brystet foreslår hun at man vurdrer hvorvidt barnet er træt eller sovende (sleepy or sleeping) Nogle gange vil et barn kunne falde i søvn af sig selv og andre gange ikke. Når barnet ikke falder til ro ved at blive lagt, foreslår hun at man vugger barnet, kærtegner det, eller tager det op og giver det brystet og efter et par minutter forsøger igen. Hun foreslår også at man, når barnet dier ved brystet, forsigtigt forsøger at lirke vorten ud af munden igen, hvis barnet græder gives brystet igen, men langsomt lærer barnet at brystvorten ikke behøver at være der hele tiden.
Tænkte at du kunne forsøge dig med dette.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske