Svar: Hånden i halsen og cykelstol
8. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Cathrine
Med hensyn til at stikke hånden ned i halsen, så tror jeg at din datter både er ved at udforske sig selv og også kan have tænder på vej. Det drejer sig om en overgang, hvor hun finder ud af at det er yderst ubehageligt og så vil hun holde op af sig selv. Står du ved siden af o gser det, kan du naturligvis godt hjælpe hende til at stoppe og forsøge at få hende på andre tanker.
Med hensyn til cykelstol, så anbeflaes dette ikke før barnet er 9-10 mdr gammel. Først i den alder kan barnet sidde helt sikkert selv.
Det er vigtigt at cykelstolen monteres direkte på cyklens stel og ikke kun ved bagagebæreren. Derudover skal stolen være med helstøbt sæde, benbeskyttere, dvs fodhvilere og reme til at holde om fødderne, der skal være en H- eller Y-sele, så barnet sidder ordentligt spændt fast og så skal der være nakkestøtte. Stolen skal passe både til barnets alder og vægt.
Det er altid en god idé at tage barnet med, når du køber cykelstol, så du for en fornemmelse af, om dit barn sidder godt. Derudover er det vigtigt at du også køber en cykelhjelm til dit barn. Hjelmen skal naturligvis udskiftes i takt med at barnet vokser. Få ekspedienten i foretningen til at vise dig om hjelmen sidder korrekt på dit barn.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske