Svar: Gode sko til små fødder
2. juni 2003
Alder:
12 mdr.
Hej Charlotte
Jeg vil anbefale at du som indesko vælger en blød sko med skridsikker sål. Det kan sagtens være et par "skindfutter".
Når han begynder at gå mere rundt har han brug for et par udesko. Du skal tage ham med ud og prøve, når du køber skoene. Få ekspedienten til at måle din drengs fod. Han skal stå op og belaste foden, når målet tages. Der skal være plads til at krumme tæer og vokse, d.v.s. mellem 1 og 1½ cm mere end fodens mål. Skoene skal kunne snøres eller spændes, så de sidder fast, gerne med en fast hælkappe. Sålen skal være bøjelig (prøv om du kan bøje den mellem tommel og pegefinger). Skoen skal passe til din søns fod både i bredden og højden.
Lad ham i øvrigt gå uden fodtøj så ofte som muligt, så udvikler fodens muskler sig bedst. Gummistøvler er gode til regnvejr, med en tyk sok i, men egner sig ikke til dagligt brug. Det samme gælder træsko.
Børnesko varierer meget i pris og der er stor kvalitetsforskel. Selv om kvalitet og pris ofte hænger sammen, så kan du ikke gå ud fra at en dyr sko opfylder ovenstående betingelser, så held og lykke i jagten på de første rigtige sko.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske