Brev:
Hvordan får jeg hende til at spise frugt og grønt?
9. maj 2008
Alder:
20 mdr.
Hvordan får jeg hende til at spise frugt og grønt?
Kære Helen
Der er første gang jeg skriver til dig, men har læst mange af de svar, du har givet andre, som har vist os, at mange af de ting vi gør, er de rigtige.
Vi har en 20 mdr skøn datter, Julie, som gerne vil spise kød, fisk og kartofler. Meeeen - hun vil ikke have grøntsager.
Hverken agurk, ærter, gulerødder eller lign. Frugt er hun heller ikke glad for - med af og til prøver hun dog at smage lidt ananas eller jordbær. Men det er en lille bid - og så spytter hun det ud!
Vi har prøvet at starte vores aftensmåltider op med f.eks. broccoli og sovs på alle vores tallerkener, men det hjælper ikke noget, for hun har jo set, at der både er kød og kartofler, så når nu der er det, så gider hun da ikke have noget andet!
Hvordan får vi hende til at begynde at spise frugt og grønt? Skal vi stadigvæk prøve at servere det for hende - og vente på, at hun en dag synes det er spændende og spiser det?
Vi har også en problem med, at hun ikke vil have rugbrød. Hun er meget glad for lyst brød til morgenmad, men rugbrød, det vil hun simpelthen ikke have. Hun nøjes bare med at spise pålægget eller skrabe pålægget af med tænderne, hvis det f.eks. er smørost hun får.
Af og til har jeg prøvet at servere banan for hende - og hvis jeg spise noget af bananen ved frokostbordet, så vil hun gerne spise resten.
Har du nogle råd til, hvordan vi kommer i gang med det grønne, så hun får nogle flere af de gode vitaminer og mineraler?
Mange hilsner
Helle