Svar: Uroligt barn - 6 mdr.
9. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Min umiddelbare tanke er at der ofte omkring 6 måneders alderen sker nogle ændringer med barnet. Mange forældre oplever her lidt frustration, fordi det er svært at vide, hvordan man skal hjælpe sit barn videre. På den ene side er det som om at barnet hele tiden søger forældrene og selvom man forsøger at være der, så er det alligevel ikke nok, barnet virker generelt utilfreds og pylret uanset hvad man siger og gør - man kan som mor godt føle sig temmelig frustreret.
Det er et udviklingsspring og det er dermed en fase I skal igennem. Jeres dreng har i denne alder brug for masser af fysisk kontakt og nærhed, også selvom han nogle gange svær at stille tilpas. Din dreng er ved at være så gammel nu at han begynder at have behov for lidt mere udfordring. Han har brug for at bruge sig selv fysisk, han skal trille, have fat i sine egne tæer, tumle omkring og rigtig bruge sig selv. Han har på samme måde behov for en mental stimulering og han bliver hurtigt træt af det han er vant til at kigge på, der skal nyt og mere interessant til.
Det nye og interessante gælder både aktiveringen i løbet af dagen men også smagstimulation og variation i mad. Det er meget normalt at børn i 6 måneders alderen begynder at virke til at køre lidt træt i 'de gamle retter' og det er her en rigtig god idé at begynde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og at tilbyde mere og mere familiemad.
Du kan derfor begynde at ændre lidt på maden - tilbyde mere af den grove grød: havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Du kan også begynde at tilbyde mange flere grøntsager: Pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er rigtig fint at du er begyndt med lidt kød og fisk, det er også med til at give smag og fornyelse både smagsmæssigt og i konsistens.
Planen for dagen ser i øvrigt fin ud og det er helt okay at din dreng ikke viser tegn på at behøve flaske sen aften. Han sover jo et langt stræk og det er helt fint at han så melder sig selv tidlig morgen og har behov for sin flaske der... Det er naturligvis lidt hårdt for jer - men det er også en periode og det vigtigste er at han trives og det lyder det som om at han gør.
Jeg tænker også at jeg lige vil nævne at det ofte er sådan, år barnet bliver omkring 6 måneder at der sker nogle ting imellem forældrene. Nu er der gået ½ år og det er som om at det er en skæringsdato - nu skal vi snart være et par igen og ikke 'bare' forældre. Hvis ikke det er sket, så er det nu at barnet skal flyttes ud af soveværelset, måske skal man en tur i biografen eller bare ud sammen et par timer uden barn... behovet hos forældrene eller nogle gange kun den ene forælder vokser når barnet bliver et halvt år.
Derfor vil jeg også sige, at det måske er nu I forældre skal prioritere hinanden lidt, det kan også hjælpe på overskuddet til at klare hans lidt 'pylrede fase'...
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske