Svar: Motorisk uro, søvn og seperationsangst
9. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Der sker rigtig meget med din dreng i øjeblikket og det er som du skriver en lidt hård periode. For det første har din dreng en naturlig motorisk uro, som gør at han om natten mosler rundt og har svært ved at finde fysisk ro. Samtidig drømmer han også mere og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten - det betyder altså også en større mental uro om natten.
Derudover begynder han nu at have mere og mere temperament og du kan se at han viser mere og mere personlighed og egen vilje. Det er ikke usædvanligt at man som forældre til børn i denne alder står og ser på sit barn og tænker "hvem er den dreng?" fordi han simpelthen kan blive så vred, frustreret og ulykkelig over ting, der for dig virker som bagateller, han viser en side af sig selv, som du aldrig har set før.
Det er helt fint at du i denne periode putter ham i barnevognskassen, hvis den giver ham større ro. Det skal du ikke have det dårligt over - han kan sagtens lære at sove i sin seng igen, når der er lidt mere ro på ham.
Med hensyn til mad der ryger ud af munden og hovedet der drejes væk - nej vil ikke have det, så hører dette også alderen til. Det er som sagt et udtryk for egen vilje og selvbestemmelse og han er så gammel nu at han godt ved at det gør noget ved dig, når han gør det...
At lukke munden for skeen eller skubbe maden væk er ofte svært for os forældre at klare. Vi ved jo hvor meget det betyder at han spiser, hvor vigtigt det er - især med den energi der bliver lagt for dagen. Og vores ønske om at få barnet til at spise medfører at han meget let bliver centrum for middagsbordet. Børn skal ikke være særligt gamle før de ved at de ved denne adfærd får deres forældres fulde opmærksomhed.
Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, andre lokker med belønning, atter andre med 'du skal smage på det' osv. Naturligvis fordi vi alle ved, at det er vigtigt for barnets trivsel at det spiser. Men det bedste man kan gøre er faktisk ofte at servere det samme som I selv spiser. Han skal se at det er det samme, som I andre får og har han lyst til at smage fra jeres tallerken så er det også okay.
Sæt en tallerken foran ham og lad ham gå igang. Eller alternativ hvis en tallerken fjerner fokus, så giv ham kun små enkelte hapsere af gangen på en dækkeserviet... Med den alder han har, kan han spise stort set alt og han skal have fred og ro til at spise, så I skal sidde og snakke om dagens oplevelser osv. og prøve at holde fokus lidt væk fra ham og hans indtag af mad og måde at spise på... Madro er vigtigt.
Du oplever sandsynligvis også at han ikke vil have ble på og protesterer mod at ligge på puslebordet og lignende. Der er mange steder i dagligdagen hvor han lige nu gerne vil bestemme lidt selv og hvor han samtidig også kan virke lidt mere pylret og kontaktsøgende.
Det er altså en fase I skal igennem og det hele ændrer sig igen. Jeg håber du hermed har fået lidt forklaring og dermed lidt ro:o) Rigtig god pinse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske