Svar: Søvn - kære søvn
8. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne få en lidt mere fast rytme for dagen. Det vil sige lidt mere faste tidspunkter for søvn, mad, amning. Det vil for det første betyde at du får lidt mere overblik over dagen og samtidig også give et billede af hvad du kan forvente søvnmæssigt. Du vil også være sikker på at din dreng får mad og mælk nok - vigtigt i forhold til at kunne sove.
Du skal regne med at nu hvor din dreng er 5-6 måneder gammel, så vil han have behov for at sove 2 lure dagligt, nogle gange vil han måske have behov for en powernap og det er helt fint. Lurene vil sammenlagt vare måske 3 timer og om natten vil han så sove 10-11 timer. Det lyder ud fra din beskrivelse som om at han faktisk får sit søvnbehov dækket. De dage hvor han sover et langt stræk om natten powernapper han mere om dagen og de dage hvor han sover bedre og længere lure, så korter han nattesøvnen tilsvarende ned.
For at give dig lidt overblik osv. så er det jeg tænker at lidt mere faststruktur vil hjælpe og mit forslag til en dagsplan i denne alder ser således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Morgen 8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske kun 1 times tid, måske kun 45 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 og sover her lidt længere gerne en lur på 1½ time.
Eftermiddag 16: Evt. lidt frugtmos, vand af kop og så ammes han igen
Her vil nogle børn have behov for en powernap - det afhænger helt af hvor meget han sammenlagt har sove i løbet af dagen. Hvis han allerede her er nået op på næsten 3 timer, så vil han sandsynligvis springe powernappen her over
Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop.
Puttes til natten med amning mellem 19-20
Sen aften 23/24: Ammes
Nat: Behøver sandsynligvis ikke længere amning mellem 24-06
Som du kan se så indeholder mit forslag her stadig rigtig mange amninger og også 3 måltider skemad. Dette fordi det er vigtigt at han ikke protesterer mod at skulle sove, fordi han er sulten...
Det er fint at han ikke virker til at have problemer med ørerne. Da han sover godt om natten, så tyder det heller ikke på at det er her problemet ligger.
Det er en god idé at trille ham en tur, hvor han starter med at sidde op i vognen og hvornår han så viser træthedstegn må du forsøge dig lidt frem med. Det kan jo være at du finder ud af at han faktisk først skal puttes ½-1 time senere - at det er de rytme, som passer ham bedst.
Det er et eller andet sted vigtigt at putte ham når han er døsig og virker parat. Det er ligeså frustrerende for ham at blive puttet og ligge i sin seng, hvis han ikke føler sig træt nok til at sove. Det kender du også fra dig selv, at man ligger og vender og drejer sig og kan ikke finde ro - så kan man ligeså godt stå op igen, sove gør man jo ikke:o)
Det lyder også som om at han lige nu har lidt ekstra behov for fysisk kontakt og nærhed - du fortæller at han de sidste dage er faldet i søvn i dine arme... Jeg tænker at du måske skulle forsøge at lægge dig med ham i soveværelset for nedrullede gardiner og så amme ham liggende i sengen. så behøver du ikke flytte ham, hvis han falder i søvn der og du kan enten selv hvile eller lirke dig væk fra ham og han kan få lov til at sove videre. Du skal bare sikre dig at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade. Han er jo meget mobil nu.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o) God pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske