Svar: Vil ikke tage flaske eller sut
8. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære mor til 3 dejlige unger
Tillykke med at I nu har fået en lillebror - hvor er det dejligt for jer og jeg vil gerne tro at pigerne er glade og synes det er lidt spændende med ham den lille:o)
Det er helt fint at du gerne vil forsøge at supplere amning med flaske og har taget en beslutning om at det er sådan det skal være. Det er dog lidt svært, når lillemanden ikke er enig...
Du kan prøve at malke din egen mælk ud og tilbyde den på flaske. I givet fald er det jo så kun måde at sutte på han skal forholde sig til - smagen er noget han kender og det kan virke trygt.
Du kan også forsøge med lidt sukker i modermælkserstatningen. Modermælk er generelt mere sødt end modermælkserstatning og derfor hjælper det nogle gange at søde mme lidt med sukker. Du kan iblande 1 tsk sukker i 100ml mme og se om det hjælper - sukkeret skal naturligvis på sigt trappes ud.
Du kan også forsøge med en anden type erstatning for at se om han vil acceptere smagen af dette - modermælkserstatninger smager nemlig meget forskelligt og måske kan han bedre lide noget end noget andet.
Og så kan du forsøge med en anden type flaske og flaskesut. Nogle gange hjælper det at forsøge med en anden form, som han bedre kan finde ud af at sutte på.
Det kan også være en fordel at lade far forsøge sig. Han forbindes ikke med amning og kan have større held. Og så kan du forsøge imens din dreng ligger ved siden af dig - så han ikke holdes i favn. Det virker også nogle gange.
Med hensyn til sut så forsøg med Pigeon eller Nuby - det kender jeg flere familier som har haft held med, når intet andet virkede...
At han gylper kan sagtens være fordi han får masser af mælk hos dig. I starten overproducerer man altid lidt og med den alder han har nu, spiser han måske også lidt ekstra. Det behøver slet ikke betyde at han taber sig - det kan være rent overflod som løber over...
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske