Svar: Får min datter mælk nok - får hun for meget grød?
8. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Laras mor
Det er dejligt at Lara er så glad for skemad og virker interesseret i den mad i andre spiser. Det er et rigtig godt udgangspunkt for at komme igang med mere familiemad, som I så småt kan begynde på, når hun bliver 6 måneder gammel.
Det er dog også sådan at så længe hun ikke er ældre end hun er, så er det vigtigt at hendes mælkeindtag udgøre en større del end hendes indtag af skemad. Ser man på det samledes indtag af skemad og mælk, så burde det således være lige omvendt af hvad det er på nuværende tidspunkt. Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at tilbyde Lara mindre mængde skemad af gangen og i stedet tilbyde flaske efterfølgende, så det er mælken der fylder ekstra op i maven. Hvis hun kan spise 2-2½ dl. grød eller mos, så kunne du nøjes med at tilbyde hende 1 dl. grød eller mos og bagefter kan hun så drikke 100-150ml mme - det giver mængdemæssigt det samme og det vil være bedre for hende.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Starter dagen med grød, da hun afviser flasken om morgenen. Det er fint at tilbyde hende 1 dl. grød med frugtmos og vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Flaske med modermælkserstatning, skulle gerne her kunne drikke 150 ml og puttes herefter til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos og forsøg her at holde mængden på 1 dl. og tilbyd vand af kop sammen med.
Tilbydes flaske med 150ml mme inden middagslur og puttes til lur ca 13.30
Eftermiddag 16.30: Tilbydes flaske ligesom nu
Sen eftermiddag powernapper evt.
Aften 18-18.30: Grøntsagmos og igen holde mængden på 1 dl. så der efterfølgende er plads til mælken, vand af kop sammen med maden.
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20 og drikker igen mellem 150-200 ml
Sen aften 24: Flaske gerne 200ml, hun kan evt. spise en flaske mere eller mindre i søvne inden I selv går i seng.
Nat 24-06: Evt. flaske efter behov
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om hvordan en dag kan se ud, som både tager hensyn til Laras behov for skemad og behov for mælk.
Fortsat held og lykke og rigtig god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske