Brev:
Urolig nattesøvn, mælk og hvilken slags mælk og hvad med jern
8. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Hej Helen.
Jeg har lidt blandede spørgsmål og håber ikke, at mit brev bliver for indviklet.
Min datter er nu blevet 10 mdr. og startede for godt en måned siden i vuggestue. Det er gået rigtig fint og hun har fra starten været glad for at være der, så det er bare dejligt. Hun har dog været syg et par gange efter hun er startet men det er vel meget normalt?
Den sidste gang var hun længe om at blive rask og er faktisk ikke helt på toppen endnu. Hun har haft feber, forkølet og hostet. Hosten holder ved endnu og det er især slemt om natten og det er med til at give hende en urolig søvn! Har været ved lægen med hende men det var heldigvis ikke lungebetændelse. Lægen siger hun ikke kan give hende noget imod hosten men er der noget andet man kan gøre/give, så hun får sig en bedre nattesøvn?
Hun er også begyndt at ligge meget uroligt i hendes seng og "vågner" (hun åbner ikke øjnene) med et skrig og er meget ked af det. Vi har snakket om, at det måske er fordi hun drømmer?
Hun er kommet ind på hendes eget værelse i håb om, at det kunne give hende en mere rolig nat. De første to nætter har der dog ikke været den store forandring!
Hun sover stadig 2 lure om dagen men hvornår kan hun nøjes med 1 lur?
Jeg ved godt at det er forskelligt fra barn til barn men nogen gange sover hun kun en lille time om formiddagen. Og så tænkte jeg at man skulle trække hende og så håbe på, at hun tog en laaang lur til middag? Det er så bare ikke så godt, hvis hun kun sover 1½ time!!!
Mit sidste spørgsmål drejer sig om mælk. Jeg så her til morgen i Go´morgen Danmark et indslag om mælk til små børn (desværre så jeg det ikke fra starten). Det handlede noget om komælk og erstatning og der var en sygeplejerske inde, som mente at rismælk og soyamælk er godt til små børn. Der var også en mand fra et eller andet forsknings halløj der mente at det ligefrem er farligt at give småbørn rismælk og soyamælk! Som sagt fik jeg det ikke set fra starten men det var meget interessant det jeg så.:0) Måske er vi så heldige at du så det?
Mit spørgsmål er så, hvor meget erstatning og hvor meget komælk skal min datter have nu?
Hun får en flaske erstatning henne i vuggestuen og så får hun en flaske vælling inden hun kommer i seng. Er det fint nok?
Jeg tror at hun får sødmælk til de fleste måltider derhenne og herhjemme får hun vand til hendes aftensmad. - Er det for meget eller for lidt?
Der er lige et aller sidste spørgsmål.;0) Skal vi give hende mindre jerndråber om aftenen svarende til det erstatning og vælling hun får?
F.eks. får hun nu omkring 300 ml erstatning og vælling (til sammen) og det er jo ikke over 400 ml og så skal hun vel have jerndråber ved siden af men vel ikke 8 dråber. For så får hun da for meget jern eller.....?
Jeg håber virkelig at du kan finde rundt i mit brev.
Tak for hjælpen.:o)
Med venlig hilsen
Troldemor