Svar: Vågner om natten efter sygdom
7. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Hejsa
Som du selv skriver, så vil mange børn have seprationsangst i den alder din datter har. Det er derfor en periode, hvor din datter øver sig i at være lidt på afstand af dig, samtidig med at hun nogle gange ønsker at være dig meget nær.
Det at hun har været så syg og så netop i denne alder kan godt være med til at hun føler sig endnu mere utryg og har ekstra brug for dig. Det er helt normalt at hun med et sydomsforløb med ørepine, tandfrembrud osv. bare har brug for det mest trygge og nære i verden - mor.
Giv hende al den omsorg du kan, så hun ikke føler sig forladt, men ved at du er der for hende. Det er fint at bibeholde amningen morgen og aften og også meget fint, hvis du kan undgå natamning, da I ellers hurtigt kan få bygget en vane op omkring dette, som er svær at slippe af med.
Din datter reagerer således helt normalt i forhold til sin alder og det at hun har været syg. Men ved at vise hende at du forstår det og trøster hende når hun har behov for det, så vil hun stille og roligt blive 'sig selv' igen.
Med hensyn til det med at stå fast på kænene, når hun skal kravle, så kan det være en god idé at sy skindlapper på hendes bukser. Jeg ved godt at dette råd er mere passende til en dreng, hvis du har en af de der små søde prinsesser i lyserrøde kjoler, men skindlapper kan faktisk hjælpe hende, så hun ikke så let falder sammen på gulvet, når hun forøger at kravle.
Ellers lyder det som om at hun er lige ved at være der.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske