Svar: Skal jeg skære antallet af flasker ned?
8. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Gustavs mor
Det vil være rigtig fint at skære antallet af flasker ned til 3 flasker dagligt, så Gustav indtager hvad der svarer til ca 600ml mme dagligt.
Det er lidt forskelligt hvordan man gør det, for at det fungerer bedst. Nogle familier vælger at bibeholde flaske tidlig morgen, andre vælger f.eks. at springe denne over og så i stedet starte dagen med en portion grød og så først tilbyde flasken inden formiddagslur. Atter andre vælger at fjerne næsten alle flasker i løbet af dagen og tilbyder således flaske tidlig morgen, aften og sen aften netop for at give ekstra plads til maden i løbet af dagen.
Da Gustav tilsyneladende sover igennem om natten og tager et meget langt stræk der, så vil han naturligt have brug for sin mælk tidlig morgen. Hvis du ikke ønsker at tilbyde ham flaske sen aften inden du selv går i seng, så kan du i stedet forsøge at tilbyde lidt mindre mælk om morgenen og på den måde give plads til mere grød. Alternativet kan som sagt være at fjerne flasken helt og så starte dagen tidligere med morgenmad...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. springe flasken over eller kun tilbyde 100ml mme
Morgen 7-8: Havregrød eller øllebrød ( tidspunktet afhænger af hvad tid I står op og om Gustav har fået mælk)
Formiddag 09.30: Frugtmos og frisk frugt og bær i stykker, ½ bolle med smør og lidt ost i stænger, Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og flaske her afhænger af om han har fået om morgenen. Hvis morgenflasken er sprunget over er det fint med flaske her.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Brug gerne grøntsagsmos som pålæg, så han på den måde får lidt ekstra. Hvis han er god til at tygge, så kan du også give ham lidt kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod som han kan spise med fingrene og øve sit pincetgreb. Også gerne rester fra aftensmaden - det kan være godt kogte pastaskruer eller stykker af frikadelle. Vand af kop
Puttes til middagslur ca 14:30 med flaske
Eftermiddag ca 16.30: ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, lidt frugtmos eller frisk frugt eller bær i hånden. Vand af kop
Aften kl 18: Mere og mere udgangspunkt i det I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og mad som er moset, så du er sikker på at han får, hvad han kan spise og spiser varieret. Vand af kop
Puttes til natten med flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: I kan overveje om det er nødvendigt med en flaske her, for at være sikker på at få ham fyldt op. Det afhænger af hans mælkeindtag i løbet af dagen.
Det kan nogle gange være en rigtig god idé at holde pause en uges tid og så forsøge at vende tilbage med lidt grød eller mos. Simpelthen fordi børn naturligt kan blive lidt trætte af at få det samme og naturligt kan få lidt aversion mod skemad i perioder.. Grød og mos er dog godt til at mætte og vigtigt i denne alder. Det kræver så stor koncentration at spise mad i stykker, at barnet ofte vil være for træt til at blive mæt nok og så er mos og grød vigtigt til at fylde det ekstra op og sikre barnet energi nok. Det er jo som du skriver en alder med masser af motorisk udfoldelse:o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske