Svar: Krøllede ører
7. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære K
Det er helt normalt at små børns ører er bløde og let tager facon efter hvordan barnet ligger. Spædbørn som ligger med øret bøjet den omvendte vej, når de ligger og sover, kan godt udvikle udstående ører Det er derfor altid vigtigt at være opmærksom på at 'folde øret ud' så barnet ikke ligger og klemmer øret sammen. Et afklemt øre kan også gøre ondt og kan desuden medføre at barnet får tryksår.
Det at din datters ører nu begynder at 'løfte sig lidt mere ud fra hovedet' er ikke ensbetydende med at hun er ved at få stritører, men er mere et udtryk for at hun vokser og hendes ansigt, hovedfacon og dermed også ørernes facon ændrer sig.
Selvom ørets udvikling når voksenstørrelse i en tidlig alder så er det stadig fortidligt at sige noget om hvorvidt din datter får flyveører eller ej. Allerede i graviditeten tager øret form og nogle børn fødes med mere udstående ører end andre. Der er også en arvelig tendens, således at hvis en eller begge forældre har tendens til stritører, så vil barnet kunne arve dette.
Nogle børn fødes altså med udstående ører, andre udvikler det inde for det første leveår og så er der også børn som fødes med udstående ører, men hvor det forsvinder spontant senere. Man kan ikke på forhånd vide, hvordan øret vil udvikle sig, men hvis der er en arvelig tendens til stritører i familien så vil barnet altså kunne få dette.
Jeg håber dette besvarer dit spørgsmål, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske