Svar: Modermælkserstatning, hvor meget og hvor tit?
7. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Bella
Det er rigtigt at din dreng har taget fint på og derfor lyder det som om at han trives rigtig godt med flaske og modermælkserstatning... Du fortæller at du har givet ham 7-8 måltider i døgnet og at han med dette nogle gange har kunne sove et længere stræk på 5 timer. Det synes jeg lyder helt okay.
Så fortæller du at lægen har sagt at din dreng skal spise hver 4 time og indtage en større mængde af gangen og at det betyder, at du nu er nødt til nogle gange at vække ham for at give ham mad...
Min umiddelbare tanke er at han jo stadig er så lille at han skal have lov til at selvregulere. Jeg tænker også at det er helt naturligt at han, hvis han sover et stræk på 5 timer (hvilket er dejligt, især hvis det er om natten), at han så melder sig hyppigere på et andet tidspunkt. Det vil således ikke være usædvanligt at han om aftenen spiser lidt og tit for at fylde sig ekstra op til natten og der så kan sove lidt længere sammenhængende.
Jeg vil foreslå dig at du tilbyder ham en flaske med mælk, når han vågner fra en lur og det således er lidt tid siden han sidst har spist. Det gør ikke noget at han her spiser 100ml, hvis han så slipper flasken og ikke rigtig kan koncentrere sig om det, så skifter du ham så han vågner lidt op igen, får bøvset osv. og derefter tilbyder du ham så lidt mere mælk. Præcis som du ville gøre, hvis du ammede.
Mange børn vil i din drengs alder have behov for lidt hyppig mad og vil spise på den måde, at de får mælk når de vågner af en lur og mælk igen et par timer efter, hvor de atter puttes til lur. Din dreng er jo ikke i stand til at være vågen mere end max 2 timer af gangen og at ramme præcis 4 timer imellem måltiderne er rigtig svært.
Du fortæller om en rytme som i princippet har fungeret godt for jer og en måde hvorpå han trives. Derfor synes jeg ikke du skal begynde at lave en hel masse om, man skal jo ikke gå ind og ændre noget som fungerer. Du skal naturligvis give din dreng mad, når han er sulten og har behov - det er uhensigtsmæssigt at lade ham græde og holde ham hen med en sut fordi der skal gå et fast interval imellem hans måltider.
Du må tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov - det lyder jo faktisk sådan! Når han sover et langt stræk, så spiser han naturligvis hyppigere når han er vågen.
Du kan evt. forsøge med en flaskesut med større huller - en sut til f.eks. vælling, for at se om det gør nogen forskel og hjælper ham til at spise lidt hurtigere. Men ellers tænker jeg at det bedste råd jeg kan give dig er at lytte til dig selv og det du fornemmer virker. Hvis han trives med at spise 7-8 gange dagligt i øjeblikket, så fred være med det:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske