Brev:
Modermælkserstatning, hvor meget og hvor tit?
7. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Modermælkserstatning, hvor meget og hvor tit?
Hejsa
Jeg har et spørgsmål ang modermælkserstatning til min dreng på 1,5 mdr. Har været til læge i dag og få vejet ham og han vejer nu 6,1 kg (vejede 5450 g d. 25 april, så han har taget 650 g på, på 12 dage) hvilket er MEGET godt i forhold til alder. Hun sagde desuden at jeg skulle prøve at give ham mad hver 4. time pga hans gode vægt og hans alder.
I forhold til hvor meget han skal have i døgnet, skal han spise 160 ml fordelt på 6 måltider i døgnet. Han er lang tid om at spise det og virker ikke som om han kan spise det uden en del pauser. Skal han lige vende sig til den nye mængde? Han har været vant til at spise 7-8 måltider a 100-120 ml. Så det er jo en del mere. Desuden betyder de 6 måltider at han ikke får et søvn stræk på de 5-6 timer som han plejer, da jeg jo så skal vække ham, altså han kan ikke nå at spise alt det mad hvis han skal bibeholde sin nattesøvn. Og han skal spise 160 ml gange 6, hvis nu han kun spiser 5 gange i døgnet skal han spise 195 ml pr. måltid og det kan han ikke.
Hvad skal jeg gøre? Er det ok at han kun får 5 måltider a 160 ml eller hvad skal jeg gøre? Er så bange for at han ikke får nok. Han får NAN1. Jeg ved godt at der er meget forskelligt fra barn til barn, men jeg vil jo godt have at han skal være dækket ordentligt ind.
Hilsen bekymret mor Bella ;=)