Svar: Hvordan med mad?
7. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Nu hvor Isabella er blevet 6 måneder, så vil det være rigtig godt at du begynder at tilbyde hende skemad flere gange om dagen og også tilbyder hende større og større variation.
Du skal naturligvis gå stille og roligt frem, men variationen kan hurtigt gøres større og i løbet af de næste 2 uger skulle du gerne være rigtig god igang med alle former for grød, grøntsagsmos og så også der begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen.
Du kan tilbyde din datter grød af ris, majs, hirse - men du må også meget gerne nu begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Du kan variere smagen ved at bruge forskellig frugtmos som topping og det kan være hjemmelavet mos eller købt mos på glas. Du kan give hende mos af alle typer frugt og bær og det kan være kogt eller det kan også være frisk frugt du tilbyder hende i hånden, når hun sidder i sin høje stol.
Du kan på samme måde tilbyde hende agurkestænger, brødskorper og lignende at gnaske lidt i, så hun vender sig til dette. Ligesom hun også skal tilbydes vand til maden, så hun stille og roligt lærer at drikke kold vand af en kop. Det kan være et lille snapseglas eller lignende. Det skal ikke være for stort, det er vigtigt at det passer til hendes lille mund. De fleste børn vil godt kunne lære at drikke af et lille glas eller plastik kop - der behøver normalt ikke være tud på.
Grøntsagsmosen er vigtig for at holde maven igang og her må du give hende alle slags grøntsager. Det er fint at forsøge med kartoffel som basis, men du kan også lave mos uden kartoffel, hvis hun ikke bryder sig om dette. Start med mos af f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash, men begynd så hurtigt at variere så hun får alle slags grøntsager.
Børn kan tit i denne alder godt lide at maden smager af noget og rodfrugter er ofte et hit. Du kan lave mos af pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Når det kører med grøntsagsmosen og hun har vendet sit til det, så vil det være rigtig godt at du begynder at tilsætte kogt fisk eller kød i mosen. Hun må få alle slags kød: kylling, kalkun, gris, kalv, lam, okse, and osv. og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Hun må gerne få indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), hvis I får det en dag og hvis du laver millionbøf eller bolognese så må hun også gerne få lidt af det. Generelt kan børn godt lide at få lidt sovs på grøntsagsmosen....
Det er rigtig godt at tilbyde hende forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Børn under 14 år bør kun spise begrænset mængde af rovfisk. Det er tunbøffer, sværdfisk, sildehaj og gedde. Det skyldes at der er risiko for forurening af kviksølv. Men hun må dog gerne få tun fra dåse, da de oftest indeholder meget lidt kviksølv.
Fisk bør igen koges eller laves i ovn, du kan dog også købe makrel, torskerogn, sildepostej og lignende og bruge det. Det kan være lidt nemmere en gang imellem.
Det vil være en rigtig god idé at du nu forsøger at få en fast plan for dagen, hvor hun tilbydes morgenmad, frokost og aftensmad samt mellemmåltider og flasker i nogen lunde fast rytme. Det er vigtigt at hun begynder at forbinde det at spise med at sidde med ved bordet og at hun får en rytme, som passer med den dagligdag I normalt har.
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad og flaske kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 8-8.30: Grød af en eller anden slags og gerne med lidt frugtmos på, frisk frugt i hånden, vand af kop
Formiddag 9.30-10: Tilbydes flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begynder du med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Kan tilbydes agurkestænger i hånden og vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske ca 13-13.30
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Tilbydes lidt brødskorper eller lignende i hånden og vand af kop.
Puttes til natten med en flaske kl 19-20
Sen aften 23/24: Flaske inden du selv går i seng og i løbet af natten behøver hun så ikke længere mælk, men kan sove til næste morgen tidlig kl ca 06.
Det er vigtigt at du tilbyder hende en lille smule skemad, det er ikke store mængder hun skal have, for hendes mave skal også følge med. Bare en 1/2 til 3/4 dl. vil være helt fint og du skal bare starte med 4-5 tsk fulde og så øge hendes indtag stille og roligt, når du fornemmer at hendes mave kan følge med.
Det er vigtigt at skemaden ikke udgør så stor en del af hendes indtag af det fuldstændig fjerner lysten til flaske, men i takt med at hun spiser mere og mere rigtig mad, vil behovet for flaske naturligt nedsættes. I forhold til hendes alder nu, vil hun sandsynligvis have behov for 5-6 flasker i døgnet. Når hun bliver 7 måneder og spiser mere rigtig mad, vil hun have behov for ca 4 flasker i døgnet.
Du behøver ikke tilbyde din datter jerntilskud, så længe hun får mindst 400ml mme dagligt og det skulle hun meget gerne indtage med den alder hun har. Det er vigtigt at hun får mindst 400ml mme dagligt frem til 12 måneders alderen for at hendes jernbehov bliver dækket. Gør hun ikke det, så skal hun tilbydes ekstra jern ved siden af.
Og med hensyn til flasker, så er det generelt vigtigt at sørge for at disse er helt rene. Det er især i skruegangen at der sætter sig mælkerester og der er grobund for bakterier. Du kan dog godt vaske flaskerne op i opvaskemaskinen hvis du har en sådan og så skolde flaskerne bagefter for at fjerne evt. sæberester.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, det er en helt ny verden der åbner sig for jer nu:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske