Svar: Spise selv, calcium, rismælk og bio-strath
7. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne lære jeres dreng at spise med en gaffel. Han har brug for at forsøge sig og når det kikser med gaflen, så skal han have lov til at spise med sine fingre. Jo mere han får lov til at forsøge sig selv, jo pænere vil han spise, når han bliver ældre!
Samtidig er det vigtigt at han får lov til at spise med fingrene fordi det er med til at øge hans finmotorik. At kunne tage små stykker mad, - ærter, majs, gulerod osv. op mellem pegefinger og tommelfinger er vigtigt at lære.
Ske mestrer han ikke endnu og her er det fint at I hjælper ham. De fleste børn er 15-16 måneder inden de mestrer denne teknik, men han skal naturligvis have lov til at øve sig, for øvelse gør mester:o)
Med hensyn til at lære at drikke af kop, så gælder det samme. Han bliver bedre og bedre til det, jo mere han får lov til at øve sig. Og I skal kun hælde lidt vand eller mælk i af gangen, så han bedre kan styre det uden at spilde. Prøv med forskellige typer af kopper og glas, evt. forsøge med en kop med to håndtag og så lære ham at han skal bruge begge hænder, når han drikker...
Med hensyn til calcium, så skal han have en kalktablet dagligt, hvis I ikke tilbyder ham komælk. Det er meget vigtigt. Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv. Hvis jeres dreng således ikke får komælk, så bør I tilbyde ham kalktilskud dagligt - tal med lægen om det.
Med hensyn til rismælk, så anbefales dette ikke til børn under 3 år og det er vigtigt at I er opmærksomme på dette!
Sundhedsstyrelsen skriver: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Og med hensyn til bio-strath så skriver sundhedsstyrelsen:
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke Biostrath, som hører under kosttilskud. Sundhedsstyrelsen skriver: "Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år... Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud."
Sundhedsstyrelsen skriver endvidere at "børn med en lille appetit, kræsne børn, børn som spiser ensidigt, vegetarer m.fl. tilrådes en multivitamin-mineral tablet dagligt fra andet leveår. Man kan tidligst lade barnet tygge tyggetabletter fra ca 18 måneders alderen pga risikoen for fejlsynkning."
Også dette er citat fra "Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005".
Hvis du knækker en multivitamin tablet over i kvarte, så tænker jeg at din dreng måske vil kunne spise den uden at få den galt i halsen og på den måde vil han alligevel kunne få lidt ekstra vitaminer og mineraler. Ellers er det via hans indtag af forskellig mad, at han skal dækkes ind.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske