Svar: Aktivering og leg
7. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Det er nu og de næste måneder frem (3-6 måneders alderen), at din datter begynder at blive mere og mere opmærksom på sine hænder og fødder. Hun åbner og lukker sine hænder og vil stille og roligt også begynde at bruge dem mere og mere bevidst.
Når du sidder med hende, så kan du se at hun begynder at kunne holde hovedet godt og dreje det bevidst efter lyde. Hun pludrer til dig og til legetøj og hun vil også begynde at le, hvor du kan høre at hun klukker helt nede fra maven.
I oprejst stilling vil hun begynde at støtte let på benene og sidst i perioden omkring 6 måneders alderen vil hun begynde at gøre hoppebevægelser, når du holder hende om livet og lader hende stå på dine lår.
Når hun ligger på maven vil hun støtte på sine albuer og du må gerne hjælpe hende med at ligge med armene/albuerne under sig, så hun ikke ligger og flyver med armene ud til siden. Armene bliver efterhånden mere og mere strakt og i takt med at hun begynder at kunne strække sine arme, når hun ligger på maven, så begynder hun også at trille fra mave til ryg.
Hun griber stadig usikkert men hun bliver dygtigere og dygtigere til at holde om ranglen eller andet du giver hende i hånden. Giv hende bløde ting, som ikke gør ondt, hvis hun rammer sig selv. De ting du hænger op foran hende, skal du hænge i forskellige højder. Nogle gange væk fra hende, så hun kan ligge og kigge på det lidt på afstand, andre gange helt tæt på hende, så du er sikker på at hun kan nå at ramme det med sine korte arme.
Hun bliver bedre og bedre til at putte legetøj i munden, skifte det fra hånd til hånd og det sker altsammen her i 3-6 måneders alderen.
Du kan købe rangle sokker som du kan komme på hendes fødder og du må gerne hjælpe hende med at få øje på tæerne ved at løfte hendes ben op og lave lidt bevægelege med fødder og ben. I slutningen af perioden vil hun selv begynde at gribe om sine fødder, tage dem i munden og vil også her begynde at trille fra ryg til siden og videre om på maven.
Bevægelege i 3-6 måneders alderen kan være:
- Din datter ligger på ryggen og du cykler med hendes ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Hun ligger på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå
- Hun ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ. Lad hendes underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp hende med at dreje fra side til side, ved at lade hende række efter noget legetøj.
Legetøj kan være:
Dig selv, barnet selv, spejl, vugge, luftture/gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe - med knapper, frynser, bændler osv. Ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde. Tøjdyr og gribedyr af stof, .
Svømning kan også være en rigtig god idé.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske