Svar: Om at spise selv og mælk
7. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Mias mor
Det er rigtig dejligt at høre at Mia trives så godt med både mos og mad i stykker og du har en rigtig fin fremgangsmåde:o)
Planen for dagen ser rigtig fin ud og 2 amninger dagligt samt lidt sødmælksyoghurt og sødmælk via madlavningen er fint til at dække hendes mælkebehov. Det lyder helt alderssvarende og passende indtil ca 12 måneders alderen. Herefter vil en enkelt amning være passende indtil I begge har lyst til at stoppe amning.
Det er rigtig godt at bruge vand som tørstslukker. Vand er det bedste du kan give hende og det er vigtigt at hun lærer at drikke det. Derfor er det rigtig godt at hun er gladere for vand end for sødmælk.
Det er helt korrekt at guide hende og hjælpe hende med at spise hapsere med fingrene, præcis som du gør. Det er stadig svært for hende og kræver utrolig stor koncentration. Hun bliver simpelthen for træt før hun bliver ordentligt mæt og derfor er du nødt til at hjælpe hende med at blive fyldt lidt ekstra op.
Det er også helt alderssvarende og naturligt at for meget mad af gangen fjerner fokus og hun har svært ved at koncentrere sig. Derfor er det en god idé kun at give hende enkelte hapser af gangen og også at lægge hapserne på en dækkeserviet i stedet for en tallerken. Når hun begynder at kunne koncentrere sig lidt mere, så skal hun naturligvis spise af en tallerken igen. Her kan det så være en god idé at give hende mad fra en ensfarvet tallerken - for mange figurer og sjove former, kan også fjerne opmærksomheden fra selve maden som skal i munden.
Gaflen kan hun godt lære at spise med nu hvor hun er 10 måneder gammel. En ske kræver noget mere teknik og her vil de fleste være omkring 16 måneder inden de helt mestrer dette. Men hvis hun er bange for gaflen, så lad hende bare spise med fingrene i stedet, det er ikke noget problem. Det skal nok komme med tiden.
Jeg håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske