Svar: Aktivitetsplan og kostdagsplan til overvægtig pige
7. maj 2008
Alder:
7 år, 5 mdr.
Kære Karin
Det lyder som om at I hos jer er motiverede for at gå igang med en kostomlægning og det er vigtigt at det ikke kun er din datter, der skal ændre vaner, men at det er jer alle sammen. Det skal være et fælles projekt og I har sikkert alle godt af det:o)
Jeg vil anbefale dig at købe bogen "Spis for livet børn" som er lavet af blandt andet Arne Astrup. Du finder den i min bogguide under 'Kost og ernæring'.
Spis for livet, børn! er bygget op omkring et tællesystem, hvor maden er inddelt i farver, som giver et signal om hvad der er godt at spise meget af og hvor man skal passe på. Der er ca. 750 madvarer udregnet i felter og de giver de dækker de fleste menneskers madvareforbrug.
Du skal læse den og så skal hele familien bruge den og leve efter den. Husk at hvis der kun er frugt og ikke slik i huset, så er det frugten der bliver spist. Skabene skal tømmes for kiks, kager og usunde madvarer og der skal være appetitlige alternativer som netop frugt, smoothies osv.
Jeg vil også anbefale dig at du taler med sundhedsplejersken på din datters skole. Det kan være rart at drøfte det med hende og hun kan være med til at holde motivationen lidt oppe og kan tale med jer om, hvad der vil være godt at spise og dyrke at motion i jeres familie og for din datter.
For motion og det at blive rørt er vigtigt og du er nødt til at være med og sørge for at din datter er aktiv hver dag. I kan sjippe, cykle en lang tur, evt. løbe (hjerteforeningen har et begynder program), hoppe på trampolin eller lignende og det er hver dag. Hvis I kan cykle til skole i stedet for at køre i bil vil det være rigtig godt og motion skal således medtænkes som en del af dagligdagen.
Forbrugerstyrelsen har lavet nogle kostråd til børn i forskellige aldre, jeg sender dem til dig.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske