Svar: Spiser mere i dagplejen end hjemme
7. maj 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Seja
Min umiddelbare tanke er at din dreng jo spiser rigtig godt i løbet af dagen, i hvert fald når han er i dagpleje. At det handler om respekt for dagplejen, tror jeg bestemt ikke. Jeg tænker at det handler mere om at alle de andre børn også spise og at de har nogle gode rutiner der. Han spejler sig i de andre og det motivere til et større indtag. Samtidig så er han jo sandsynligvis også mere oplagt og ikke særlig træt i dagtimerne, hvor han naturligt er træt, når han er hjemme om aftenen efter en lang dag. Det er derfor meget almindeligt at børn i hans alder, kan vægre sig mod at spise aftensmad, fordi de simpelten er trætte...
Måske ville det derfor hjælpe hvis han fik lov til at sidde på skødet om aftenen og I hjalp ham med at spise og nursede ham lidt:o)
En anden mulighed er at tilbyde ham lidt 'før aftensmad' så han imens du gør klar til at lave mad (omkring kl. 17) serverer lidt sundt og godt. Det kunne være en tallerken med lidt grøntsager og måske en frikadelle eller lignende fra aftenen i forvejen, så han inden I sætter jer til bords faktisk har spist noget som var sundt. Så behøver I ikke have så stor fokus på hvad der glider ned af grøntsager under aftensmaden og kan bedre acceptere at han så spiser mere brød og pasta eller hvad det nu er han vælger...
Jeg tænker også at I jo gerne må stille lidt krav til ham, men igen uden at gøre for stort et nummer ud af det hele. Mærker han at han får ekstra opmærksomhed ved at være kræsen og afvise maden, så vil han bibeholde denne rolle - han vil naturligt blive ved med at være sådan, fordi han ved at han så er centrum for middagsbordet. Jo mere afslappet og 'ligeglade' I kan virke, jo bedre er det.
Men som sagt på I også gerne nøde ham lidt og stille lidt krav. Hvis I laver dejlig mad, som er børnevenligt og som er ting I ved han godt kan spise, så er det fint at I sammen med dette giver ham et stykke brød (fordi I ved han gerne vil have det). Men han får så ikke mere brød før han også har spist en kartoffelbåd eller et stykke frikadelle eller hvad det nu kan være. Altså ikke stille store krav, men alligevel holde lidt fast i regler. I møder ham ved altid at tilbyde brød sammen med maden, vil han have mere brød og således er mere sulten, så må han gerne få det, men han skal så også spise noget rigtigt mad!
Og ellers så tænker jeg som du, at han jo ikke lyder til at lide nogen nød. Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske